Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford en Volvo werken met Redwood Materials aan batterijrecyclage

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-02-2022

Ford en Volvo hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de start-up Redwood Materials om de accu's van hun elektrische voertuigen te recyclen en een circulair bedrijfsmodel in te voeren.

De start-up Redwood Materials, opgericht door JB Straubel, een voormalig Tesla-manager, is onder meer gespecialiseerd in het recyclen van batterijen. Het heeft nu twee belangrijke partners in Ford en Volvo, die een overeenkomst hebben ondertekend om nieuwe processen te ontwikkelen voor het verzamelen en recycleren van gebruikte batterijen van hun elektrische voertuigen volgens een circulair model.

>> Lees ook - Ford met Redwood Materials voor goedkopere batterijen

Circulaire sourcing

Om koolstofneutraliteit te bereiken, hebben autofabrikanten geen andere keuze dan hun industriemodel te herzien en schonere, lokale productie-, toeleverings- en recyclingprocessen te ontwikkelen. In deze context is het inzamelen van batterijpakketten en de verwerking ervan op "lokale" - continentale - schaal een cruciaal element, dat echter ook zeer specifieke vaardigheden en een specifieke logistiek vereist.

>> Lees ook - Tesla medeoprichter gaat kathodes produceren in de VS

Het is om deze redenen dat Ford en Volvo besloten hebben hun vertrouwen te stellen in Redwood Materials. Het partnerschap start in Californië en de eerste stap zal het opzetten zijn van wereldwijde processen om afgedankte batterijen te identificeren en in te zamelen bij dealers en demontagebedrijven om materialen terug te winnen die vervolgens zullen worden hergebruikt in de productie van nieuwe cellen.

Een circulair model waarbij deze gebruikte batterijen worden vervoerd naar de recyclingfaciliteit van Redwood Materials in Nevada. Ford wil, net als General Motors met LG Energy Solutions en de start-up Li-Cycle, een binnenlandse toeleveringsketen tot stand brengen die de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers vermindert en een verlaging van de productiekosten van batterijen en een aanzienlijke vermindering van de koolstofvoetafdruk van het totale proces mogelijk maakt. De overeenkomst met Volvo volgt dezelfde logica, aangezien de Zweedse constucteur (met Chinees kapitaal) in Europa soortgelijke overeenkomsten heeft gesloten met onder meer Northvolt.

Dit dubbele partnerschap komt bovenop de reeds ondertekende partnerschappen met batterijfabrikanten Panasonic in Nevada en Envision AESC in Tennessee, alsook met Amazon, dat een investeerder is in Redwood Materials, samen met Ford.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten