Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RSQ3

Twee jaar na de lancering van zijn compacte SUV Q3 introduceert Audi de RS-afgeleide van het model, dat daarmee de eerste in zijn soort is die recht heeft op deze twee magische letters.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De rechtstreeks ingespoten 2.5 van de RS Q3 is overgenomen van de vorige generatie RS3 en van de TT RS. Bij zijn verhuis naar de neus van de compacte SUV is hij 30 pk en evenveel Newtonmeters verloren. Dat laat hem nog 310 pk en 420 Nm, die worden doorgegeven aan de vier wielen via een Haldex-middendifferentieel. Daarmee kan de SQ3 in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h spurten. Maar los van die pure prestatiecijfers bezorgt hij je vooral kippenvel met de manier waarop hij in de toeren klimt, en met zijn soundtrack. Zijn geroffel is eerst rauw, en wordt uitgevlakt naarmate het toerental stijgt.

Hoewel de RS Q3 als gevolg van zijn SUV-configuratie hoog op zijn poten staat, toont hij zich op de weg wel opmerkelijk dynamisch. In vergelijking met de 'klassieke' Q3 is de bodemvrijheid met 2,5 centimeter teruggedrongen en onze testauto stond bovendien op wielen van 19 duim (18 of 20 duim zijn ook mogelijk). Die geven hem wel een vrij gespierd wegcontact, waar je mee af te rekenen hebt zodra het wegdek onregelmatiger wordt. De al even gespierde remmen doen een beroep op bloemvormige schijven met een diameter van 365 millimeter (tegenover 312 millimeter op een klassieke Q3).

De RS Q3 heeft niets te maken met de compacte SUV 'voor mevrouw' die we gewoonlijk op onze wegen kruisen. Hij is bijzonder gespierd, verbazingwekkend levendig en begaafd met een verbluffend evenwicht, zodat hij sportieve zielen die op zoek zijn naar kicks, tevreden moet kunnen stellen. Daarvoor moeten ze wel nog geduld koesteren tot december, wanneer hij bij ons op de markt komt, voor 56.500 euro. Er is toch geen enkele concurrent, aangezien hij de eerste compacte SUV in zijn soort is. Maar we verwachten een antwoord van Mercedes, in de vorm van een GLA AMG. En dat zou best wel eens een stormachtige confrontatie kunnen worden...

U kunt de Eerste Test van de Audi RSQ3 nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.

In dit artikel : Audi, Audi RS Q3 , Audi Q3

Geschreven door op

De concurrenten