Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Audi TT Roadster 2.0 TDI

Na als eerste een dieselmotor in een cabrio te hebben gemonteerd, gaat Audi nu nog een stapje verder door de TT Roadster 2.0 TDI aan te bieden.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.22/20

Overzicht :

Net als de TT Coupé rust de TT Roadster op een specifiek platform dat bestaat uit een mengeling van staal met een hoge elastische weerstand en van profielen in geëxtrudeerd aluminium. Om de structuurstijfheid van de open versie te garanderen onderging de koets enkele aanpassingen. Zo werd in het midden een extra schutbord toegevoegd, waarin de stalen veiligheidsbeugels werden geïntegreerd, wat de verhouding staal-aluminium op 42-58 procent brengt (tegenover 31-69 procent voor de coupé) en het meergewicht op 45 kilo. Net zoals de andere motoren ligt de 2.0 TDI dwars voorin, terwijl hij uitsluitend gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak. Om het hem mogelijk te maken al zijn koppel door te geven zonder trekkracht te verliezen, wordt ook de Quattrovierwielaandrijving sowieso gemonteerd.

Rijgedrag: 156/200

Voor de dieselversie van de TT Roadster werd gekozen voor de 170 pk-versie met common rail van de 2.0 TDI. Dankzij de 350 Nm vanaf 1.750 o/m komt hij altijd soepel voor de dag en kan hij mooie sensaties bieden. De herwerkte uitlaatklank maakt het alleen maar leuker. De manuele zesversnellingsbak is goed gespreid en laat zich aangenaam bedienen. Het nauwkeurige en goed centrerende stuur heeft een over het algemeen goed aangepaste bekrachtiging, behalve bij lage snelheid, waar de rechtstreeks op de tandheugel gemonteerde elektromotor een beetje te veel zijn best doet.

Veiligheid: 160/200

Het remsysteem, dat ongewijzigd werd overgenomen van de TT 2.0 TFSI (en van de VW Golf GTI), roept geen enkele kritiek op. Het is krachtig, heeft een goed uithoudingsvermogen en is makkelijk te doseren. De roadster gedraagt zich aangenaam in bochten en zijn rijevenwicht is indrukwekkend. Zijn lichte en stijve koets heeft daar wellicht veel mee te maken. De trekkracht is onberispelijk dankzij de Quattro-vierwielaandrijving. Die geeft bovendien wat meer vertrouwen in bochten doordat ze het optreden van onderstuur uitstelt. Dat doet zich uiteindelijk wel voor, maar het gebeurt erg geleidelijk.

Comfort: 165/200

De standaardophanging - de Audi TT Roadster kan als optie ook een gestuurde schokdemping krijgen - biedt een goed compromis tussen efficiëntie en comfort. Het wegcontact is weliswaar wat hard, maar niet meer dan je zou verwachten in een sportieve roadster. De rijhouding kan perfect worden versteld, terwijl ook de ergonomie erg geslaagd is. De kap laat zich standaard manueel bedienen.Voor de elektrische bediening moet je bijbetalen, maar dan heb je meteen ook recht op een betere thermische en akoestische isolatie.

Functionaliteit: 124/200

De imposante kap belemmert het zicht schuin naar achteren, wat het parkeren niet vergemakkelijkt. Met een volume van 250 liter ongeacht de stand van de kap heeft de TT Roadster een vrij ruime koffer. Je moet echter oppassen dat je bij het in- en uitladen je broek niet vuilmaakt door de ver uitstekende bumper. Zoals gewoonlijk bij Audi is de interieurafwerking degelijk en is de kwaliteitsindruk opmerkelijk. Standaard zijn er echter weinig opbergmogelijkheden, laat staan dat ze ruim zijn. Gezien de basisprijs is de standaarduitrusting erg karig.

Budget: 156/200

Gezien de prestaties (29 seconden rond voor de kilometer vanuit stilstand bijvoorbeeld) is het verbruik erg interessant te noemen. Ons testgemiddelde bedroeg 7,8 l/100 km. Op de snelweg en bij een constante snelheid kun je echter makkelijk onder de 6 l/100 km raken. De TT Roadster 2.0 TDI laat zijn charmes en zijn zuinige karakter wel erg duur betalen. De fabricagekwaliteit is echter verzekerd, terwijl de restwaarde van de auto boven het gemiddelde zou moeten liggen.

Besluit: 761/1000

Door de 2.0 TDI onder de motorkap van de TT Roadster in te planten bewijst Audi opnieuw dat rijplezier ook mogelijk is met een motor die een zuinigheidsroeping heeft. De formule is des te overtuigender omdat ze zelfs geen grote toegevingen vergt van de bestuurder. Het levendige en dynamische rijgedrag zijn gevrijwaard, terwijl de 170 pk en (vooral) de 350 Nm van de TDI prestaties van de bovenste plank garanderen. Veelrijders zullen zijn lage verbruik op prijs stellen, de grootste sportievelingen zullen in de wolken zijn dat ze minder moeten gaan tanken. En om de grootste sceptici over de streep te trekken is Audi zo goed om de mogelijkheid te bieden het TDI-logo op het kofferdeksel weg te laten...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Audi TT Roadster 2.0 TDI nalezen in AutoGids 753 van 3/9/2008.

  • Rijplezier gevrijwaard
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Rijcomfort
  • Uitstekende koetswerkstijfheid
  • Makkelijke en snelle kapbediening
  • Afwerkingskwaliteit
  • Stevig prijskaartje
  • Beperkte standaarduitrusting
  • Zicht schuin achteruit
  • Turbulenties bij open rijden
  • Weinig opbergmogelijkheden

In dit artikel : Audi, Audi TT

Geschreven door op