Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari 296 GTB (2022): V6-vrees

Geschreven door Klaas Janssens op

De Ferrari 296 GTB wordt aangedreven door een plug-inhybride V6-biturbo die over een systeemvermogen van 830 pk beschikt. AutoGids doet de test.

271.184 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het is niet helemaal duidelijk of de 296 GTB dan de vervanger of eerder de opvolger van de F8 Tributo is, wel dat het de eerste voor de openbare weg ontwikkelde Ferrari met een V6-krachtbron is. Eentje die niet enkel de hulp krijgt van twee turbocompressors, maar ook van een elektromotor die het systeemvermogen naar 830 pk tilt. Hoewel de Ferrari 296 GTB is 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 330 km/u haalt, zegt de Italiaanse stoeterij dat niet de power noch de prestaties primordiaal zijn. Wel het rijplezier.

Koetswerk en afmetingen

Hoewel de Ferrari 296 GTB een kind van de windtunnel is, weert Maranello overdadig spoilerwerk. Het door de 250 LM geïnspireerde lijnenspel oogt elegant en functioneel, met slimme aero-oplossingen in de neussectie en op de achterpartij die neerwaartse druk genereren zonder de luchtweerstand te hypothekeren. De voorzijde komt met een uit de Formule 1 overgenomen tea-tray, een element dat de lucht zo efficiënt mogelijk via de ondervloer naar de diffusor dirigeert. De actieve luchtrem die zich tussen de - niet langer ronde - achterlichten verstopt, zorgt voor nog eens 100 kilogram additionele downforce. De grootse uitdaging was evenwel de koeling van de plug-inhybride V6-biturbo.

Die midscheeps geplaatste V6-krachtbron inspireerde de ingenieurs tot het inkorten van de wielbasis, waardoor de afstand tussen beide assen 5 centimeter kleiner is dan bij een F8 Tributo. De Ferrari 296 GTB oogt dan ook een stuk compacter en slanker. Het zorgt ook voor een agressieve gewichtsverdeling van 40,5% voor- en 59,5% achteraan. Van een uit koolstofvezel opgetrokken monocoque is nog steeds geen sprake, de Italiaanse sportwagenbouwer kiest opnieuw voor een grotendeels uit aluminium opgetrokken basis. En dat resulteert in een drooggewicht van toch 1.470 kilogram.

Het koetswerkontwerp staat bol van knappe designdetails en knipoogjes naar oudere Ferrari-modellen. De remmen vooraan krijgen extra koeling via in de koplampen geïntegreerde ventilatiesleuven en de rode box op de verder transparante motorkap verwijst naar de Testarossa. Nog mooier is de centrale, opvallend hooggeplaatse einddemper van de grotendeels uit inconel opgetrokken uitlaatlijn. 

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV

>> Lengte: 4.565 mm, breedte: 1.958 mm, hoogte: 1.187 mm, wielbasis: 2.600 mm, drooggewicht: 1.470 kg

Interieur en kofferruimte

Het interieur van de Ferrari 296 GTB adopteert de digitale tellerpartij en het multifunctionele sportstuur van de SF90 Stradale. De haptische feedback van de bedieningsorganen vraagt wat gewenning, maar het infotainmentsysteem komt met een duidelijke structuur, een knappe vormgeving en een heleboel functies. De zithouding is nagenoeg perfect, al zullen de sportzitjes niet iedere rug bevallen. De zichtbaarheid rondom de cockpit is opvallend goed en achter de stoelen vind je nog wat extra bergruimte. Mag ook wel, want van een echte koffer is verder nauwelijks sprake.

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV

Specificaties en prestaties

De 3 liter-krachtbron heeft een blokhoek van 120 graden en hanteert een zogeheten hot-V-configuratie, waarbij de in tegengestelde richting draaiende turbo's in de V gemonteerd worden. Dat zorgt voor een compact ontwerp met een laag zwaartepunt. Tijdens de ontwikkeling lag de focus op een optimale verbranding, wat resulteert in een maximalisatie van de prestaties en een minimalisatie van de emissies. De V6-biturbobenzine ontwikkelt een piekvermogen van 663 pk, maar dankzij de tussen het blok en de versnellingsbak (een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling) gemonteerde elektromotor wordt het systeemvermogen opgekrikt tot 830 pk. Het maximale koppel bedraagt 730 Nm en wordt bereikt bij 6.250 toeren per minuut.

In tegenstelling tot de vierwielaangedreven SF90 Stradale zet de plug-inhybride aandrijflijn die power enkel en alleen op de achterwielen, waardoor het actieve achterdifferentieel en de elektronica overuren draaien om die spierkracht in snelheid om te zetten. Er gaat geen energie verloren, omdat eventuele overschotten gebruikt worden om de batterij bij te laden. Tijdens het rijden valt vooral de messcherpe gasrespons op. Hoewel de druk van de turboladers met 24% toenam, wordt elke neiging tot turbogat genadeloos in de kiem gesmoord door de elektrische assistentie. De overgangen van de puur elektrische naar de hybride rijmodus geschieden met een brul van de V6, alsof de Ferrari 296 GTB wil aangeven dat het menens is.

De V6 van de Ferrari 296 GTB is geen kleine V8 en geen halve V12, maar heeft een eigen karakter. In de lagere toerentalregionen gromt hij zoals een V8, maar jaag de toerenteller richting rood en de motor gaat gillen als een V12. Het is geen luide krachtbron, zelf bij 8.500 toeren per minuut komen je trommelvliezen niet onder druk te staan. Maar de soundtrack is Ferrari waardig. Binnen het motorcompartiment zijn er wel enkele resonantiemembramen toegevoegt om het bestaande geluid wat extra nuance te geven, maar het komt tenminste niet door de luidsprekers.

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV

>> 3.0-V6 (biturbobenzine) PHEV; 663 pk en 730 Nm (systeemvermogen: 830 pk), 0-100 km/u in 2,9 s, topsnelheid: +330 km/u

Rijbereik en opladen

De elektromodule van de plug-inhybride aandrijflijn combineert een elektromotor van 167 pk met een lithium-ionbatterij van 7,45 kWh, die dwars achter het passagierscompartiment ligt en gebruikt wordt als structureel element. De Ferrari 296 GTB puurt een rijbereik van 25 kilometer uit zijn accupakket en pronkt met een elektrische topsnelheid van 135 km/u. Net zoals bij de SF90 Stradale heb je vier verschillende rijmodi tot je beschikking, met naast Electric- en Hybrid ook een Performance- en een Qualification-stand. In die laatste wordt alle elektrische energie gebruikt om de prestaties van het aandrijfgeheel te optimaliseren. In de andere settings valt de snelle recuperatie van energie op, waardoor je zelden zonder elektroboost valt. Ook mooi meengenomen: de CO2-uitstoot bedraagt slechts 149 gram per kilometer.

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV

>> Batterij: lithium-ion (7,45 kWh), elektrisch rijbereik: 25 km, elektrische topsnelheid: 135 km/u

Rijgedrag

Een volledig andere motorconfiguratie, maar na nauwelijks enkele meters voel je met een Ferrari onderweg te zijn. Dat hyperkinetische stuurtje dat aanvankelijk wat te weinig feedback lijkt te geven, maar al snel je beste vriend wordt. Die razendsnel reagerende voortrein die het door je ogen uitgestippelde traject laserprecies lijkt te volgen. Die genereuze power die de brede achterzijde voortdurend rond de bestuurder dreigt te duwen, waardoor je sneller draait dan je schaduw. Dat enorme speelveld dat gecreëerd wordt door de talloze rijhulpmiddelen, waardoor de Ferrari 296 GTB altijd en overal overschot lijkt te hebben. Ook als je toch te laat remt en toch te snel om het gas gaat. Dat gevoel van controle, zelfs al ben je eigenlijk een passagier. Eigenlijk is het absurd dat 830 steigerende paarden zo makkelijk te mennen zijn, ook op de openbare weg.

Verdienen een speciale vermelding: de remmen (met ABS Evo-technologie voor absurd strakke rijlijnen wanneer je vol in de ankers gaat), de Bumpy-rijmodus (een simpele druk op de knop en de adaptieve ophanging geven de ophanging extra marge op slecht wegen) en de schakelpeddels (die razendsnel van verzet wisselen zodra je vingertoppen in de buurt komen).

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV

Belgische prijs

De Ferrari 296 GTB kost 272.843 euro. Voor het op circuitgebruik gerichte pakket Assetto Fiorano betaal je nog eens dik 30.000 extra. De eerste exemplaren worden nog voor de zomer van 2022 geleverd. Maranello verwacht dat de GTB een jonger publiek gaat verleiden en ook een heleboel nieuwe klanten zal aanbrengen. 

Hoewel de Ferrari 296 GTB dezelfde rivalen in de ogen kijkt dan de F8 Tributo, heeft de plug-inhybride sportieveling momenteel slechts een directe concurrent: de McLaren Artura. Die beschikt ook over een midscheeps gemonteerde V6 met een blokhoek van 120 graden en een cilinderinhoud van 3 liter. Eentje met een systeemvermogen van 680 pk, een elektrisch rijbereik van 30 kilometer en een CO2-uitstoot van 129 gram.

2022 McLaren Artura

>> Ontdek alle prijzen van alle Ferrari-modellen

Ferrari 296 GTB - Verdict AutoGids

Nog niet zo lang geleden omschreven we de Ferrari F8 Tributo als de Beste Sportwagen ter Wereld. Maar het Steigerende Paard legt de lat nog een stukje hoger: de 296 GTB blijkt nog makkelijker om nog sneller te rijden, op een manier die alle zintuigen op scherp zet. Je moet je alleen over die plug-inhybride V6 kunnen zetten, want dat blijft toch een drempeltje.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by klaas janssens (pro) (@kjanssens_pro)

  • Elegant ontwerp
  • Rijplezier
  • Cockpitomgeving
  • Maar een V6?
  • Mocht lichter
  • Kleine brandstoftank

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari 296

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens Ferrari

Nieuwe ferrari in stock

Tweedehands Ferrari

Tweedehands ferrari