Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano (2022) - Assetto Monteblanco?

Geschreven door Klaas Janssens op

De plug-inhybride Ferrari 296 GTB is er ook als Assetto Fiorano. AutoGids doet de test op het Circuit van Monteblanco.

Concept

Net zoals bij de SF90 Stradale kan je ook de nieuwe Ferrari 296 GTB bestellen met het Assetto Fiorano, een naar het testcircuit genoemd pakket dat de rijdynamische talenten verder aanscherpt en wat extra milliseconden van de rondetijden schraapt.

De Assetto Fiorano ruilt de adaptieve ophanging van de Ferrari 296 GTB voor een passieve set-up met manueel instelbare Multimatic-dempers ook gebruikt worden in de GT-racerij, waardoor het koetswerk beter bestand is tegen de g-krachten van het remmen, het draaien en weer accelereren. Het verbetert ook de feedback en de beweeglijkheid, al spelen ook de extra neerwaartse druk en het gereduceerde gewicht hun rol. Van enorme vleugels à la Porsche 911 GT3 is nog steeds geen sprake, maar extra uit carbon vervaardigde lipjes op de zijkanten van de splitter leveren wel 10 kilogram additionele downforce op.

Met Assetto Fiorano zet de Ferrari 296 GTB 12 kilogram minder op de weegschaal. Of zelfs 15 kilogram als je voor het optionele achterscherm uit lichtgewicht Lexan zou kiezen. Het dieet bestaat grotendeels uit koolstofvezel, zowel voor het interieur als voor de actieve achterspoiler. Om de circuitprestaties verder te optimaliseren, kan je de standaard gemonteerde Michelins Sport 4S vervangen door Cup 2R-rubber. Die genereren bijna evenveel grip als slicks, maar zijn gehomologeerd voor de openbare weg en gaan een stuk langer mee.

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV Assetto Fiorano

Rijgedrag

Om heel eerlijk te zijn, hebben we weinig verschil gevoeld tussen de Ferrari 296 GTB zonder en die met Assetto Fiorano-pakket. Vooral omdat we de eerste enkel op de openbare weg konden testrijden en de tweede louter op het Circuit van Monteblanco. We hebben wel gevoeld dat de plug-inhybride sportwagen net zo overtuigend is op een afgesloten omloop, vooral omdat het chassis messcherp stuurt en flink wat feedback genereert, waardoor je het immense potentieel van het plug-inhybride aandrijfgeheel grotendeels kan benutten. Althans, die indruk krijg je toch.

LEES OOK Welke Ferrari rondt Fiorano het snelst?

Verdienen een speciale vermelding: de machtige remmen met ABS Evo-technologie voor absurd strakke rijlijnen wanneer je vol in de ankers gaat en de gerobotiseerde achttrapsautomaat met dubbele koppeling, die razendsnel van verzet wisselt zodra je vingertoppen in de buurt van de enorme schakelpeddels komen. En de elektronica, natuurlijk. Die alles in het werk stelt om de controle te behouden, ook als je de zweep laat knallen en het paardje gaat steigeren. Het enige manco is misschien het gewicht, want zelfs de uitstekende Michelins Sport Cup 2R-banden zitten snel op hun tandvlees wanneer het tempo in de hoogte gaat.

2022 Ferrari 296 GTB V6 PHEV Assetto Fiorano

Verdict

Wat is die Ferrari 296 GTB toch een goede sportwagen, van dat precieze chassis tot dat sensationele aandrijfgeheel. Niet alleen op de openbare weg, maar dus ook op het circuit en zeker als je voor het Assetto Fiorano-pakket gaat. In de Qualification-modus geef je 830 paarden de sporen, zonder dat je echt geïntimideerd geraakt door die woest dravende paarden. Er zijn weinig sportwagens die zo gemakkelijk zijn om snel te rijden, zonder dat je als bestuurder het gevoel krijgt dat de elektronica de teugels eigenlijk in handen heeft. 

Van de exemplaren die reeds besteld zijn, zou zowat de helft van de toekomstige eigenaars dik 30.000 euro neergeteld hebben voor het Assetto Fiorano. En daarvan heeft het merendeel ook extra opgelegd voor de enkel op deze versie beschikbare koetswerkopsmuk in twee tinten, die verwijst naar de oorlogskleuren waarin de 250 LM naar het front trok. Of dat ook wil zeggen dat we de nieuwe Ferrari 296 GTB vaak gaan tegenkomen op trackdays? Niet perse. Ferrari-rijders willen weten wat hun speeltje waard is, maar hoeven dat daarom niet elk weekend te bewijzen.

Verwante testen

In dit artikel : Ferrari, Ferrari 296

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker