Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat Punto TwinAir

Een tweecilinder in een rasechte stadsauto als de Fiat 500, dat leek ons perfect legitiem, maar nu duikt hij ook al op in de Punto? Heeft deze '900 cc' met 85 pk daarvoor wel genoeg pit in huis?

Prijs
NB

Een tweepitter in een vier meter lange B-segmenter? Je moet het maar durven. Bij Fiat hebben ze met hun 85 pk sterke TwinAir-benzinemotortje in de kleine 500 al zo veel lof geoogst dat ze hun stoute schoenen aantrokken en de Internationale Motor van het Jaar 2011 nu ook in de Punto lepelen. Van downsizing gesproken. Als deze kleine turbomotor een beetje aanslaat, moet hij de klassieke achtkleppers (met name de 1.2 met 69 pk en de 1.4 met 77 pk) snel uit het Punto-gamma kunnen blazen... Met dat 'grote' motornieuws zouden we haast vergeten dat de Punto voor het modeljaar 2012 ook een visuele update heeft gekregen.

Ongelooflijk hoe de ingenieurs erin geslaagd zijn om het geluid en de trillingen van de kleine tweepitter bij stationair toerental te dempen. Zodra we een toefje gas geven, horen we een verrassend doffe roffel in plaats van het typische tweecilindergekletter dat we ons herinneren uit de 500. Heel aangenaam en zelfs een tikkeltje sportief. Dat geldt trouwens ook voor de rijdynamiek: de kleine TwinAir-motor weet de Punto verrassend vlot aan te drijven en behoudens wat lichte trillingen helemaal onderin geeft hij blijk van een opmerkelijke elasticiteit. Het hele pakket nodigt zelfs uit tot een sportieve rijstijl, waarbij je weliswaar snel tegen de toerentalbegrenzer stuit. Niet verwonderlijk dat je dan ver boven de normverbruikscijfers uitkomt, maar ook met een 'eco'-rijstijl kwamen we niet eens in de buurt. Jammer...

De Fiat Punto TwinAir is een revelatie. Niet alleen ziet hij er wat dynamischer uit dan de rest van het gamma, maar hij klinkt nog sportief op de koop toe. Tenminste als je gas geeft, want anders hoor je hem bijna niet. Het is alleen jammer dat zijn benzineverbruik al snel de spuigaten uitloopt en in de praktijk niet overeenstemt met het groene aspect van de downsizingfilosofie.

U kunt de Eerste Test van de Fiat Punto TwinAir nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Fiat, Fiat Punto

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker