Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi R8 Spyder S-Tronic, Jaguar F-Type V8S en Porsche 911 Cabrio Carrera 2S : Terugkeer in triomf

Decennialang was er sprake van een opvolger voor de legendarische Jaguar E-Type. Nu de F-Type er eindelijk is, schuifelen ze bij de concurrentie wat zenuwachtig op hun stoel. Terecht of niet?

Audi R8 Spyder S-Tronic, Jaguar F-Type V8S en Porsche 911 Cabrio Carrera 2S : Terugkeer in triomf #1

Overzicht :

Engeland mag zichzelf zonder schroom bestempelen als de bakermat van de basic tweezitsroadster, hoewel het type auto in veel landen navolging kreeg (en stilaan ook verbeterd werd) – denk maar aan de legendarische BMW 328 van voor de Tweede Wereldoorlog. Na de tweede grote wereldbrand kwam het Engelse Jaguar aanzetten met een luxueuzere versie van het concept: eerst met de XK, later (lees: begin jaren zestig) met de E-Type. De open E-Type was een voor zijn tijd nog redelijk betaalbare (maar wel een beetje upmarket gepositioneerde) roadster, die al vrij snel een icoon werd in de hedendaagse autogeschiedenis. Geen makkelijke erfenis als je daarvoor als merk een opvolger moet bedenken... Mede door de vele tribulaties (en overnames) rond Jaguar zelf werd het project van een E-Type-opvolger altijd maar uitgesteld. Tot zo’n vijf jaar terug: toen werden de Britse luxemerken Jaguar en Land Rover overgenomen door het Indische Tata. En toenmalig CEO en car nut Ratan Tata geloofde onder meer in een opvolger voor de E-Type.

Vijf jaar later is de F-Type er nu, maar terwijl de E-Type destijds debuteerde als coupé, waarvan dan later een roadster werd afgeleid, vond de lancering deze keer in de omgekeerde volgorde plaats. Er was nog wel een coupéprototype (de C-X16), maar dat gaf eind vorig jaar aanleiding tot een productieroadster, terwijl de coupé er pas eind dit jaar of begin 2014 zit aan te komen. Jaguar speelde het slim door zijn nieuweling min of meer in een gat in de markt te positioneren, “tussen de Porsche Boxster en 911 in”, zoals de Britten het zelf onomwonden zeiden. Ook qua prijsstelling zit de auto daartussen: tegenover de kleinere Porsches is hij vrij duur, maar als je in 911-territorium komt, is hij bijna een koopje. Het topmodel van de FType kost net iets over de 100.000 euro en dat is een pak minder dan de meeste concurrenten.

Dat zijn er trouwens niet zo veel: naast de Audi R8 en de Porsche 911, hier aanwezig, zijn er nog twee auto’s van Mercedes – de SLK en de SL – liefst in AMG-uitvoering, en de Vantage Roadster van Aston Martin die in dezelfde vijver vissen, maar dat is het dan ook. En dan nog zijn de modellen met de ster op de neus naar ons aanvoelen net iets minder sportief en meer op comfort en GT-cruisen gericht en is een SL bijvoorbeeld meer een concurrent van een XK dan van een F-Type. Het is in deze crisistijden nog moeilijker dan anders om een dergelijk soort auto’s voor een vergelijkende test bij elkaar te krijgen. De Audi R8 Spyder moesten we bijgevolg in Frankrijk gaan zoeken en voor de Porsche 911 Cabriolet zagen we ons genoodzaakt om voor de fotosessie een 4S met vierwielaandrijving te gebruiken.

Geschreven door op