Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Sportage: De kaart van de verleiding

Geschreven door Cedric Derese op

De nieuwe Kia Sportage, is voornamelijk een gestileerde SUV – tot zijn bumpers toe – gecreëerd om harten sneller te doen slaan vanaf de eerste oogopslag. Goed nieuws is dat de Koreaan ook onderhuids beter weet te verleiden. Meer uitleg...

Prijs
NB

Het Concept

Met 3,5 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd sinds zijn lancering (in 1993) is de Sportage een echte bestseller voor Kia. En dat geldt nog meer voor Europa, waar er 450.000 exemplaren van het model verkocht werden sinds zijn debuut. Daarmee wist de Sportage Kia meer naambekendheid te geven en hielp hij de Koreaanse constructeur om zich in onze contreien te ontwikkelen. De derde generatie van deze compacte SUV, die gelanceerd werd in 2010, gaf blijk van een sterke visuele persoonlijkheid. Een aanpak waarvan de Koreaanse constructeur sindsdien niet meer afgeweken is en die natuurlijk helemaal van toepassing is op de Sportage IV. Tegelijkertijd werd er onderhuids weer heel wat aan het model gesleuteld.

  • Origineel uiterlijk, algemene kwaliteit
  • Binnenruimte, achterbank met verstelbare rugleuning
  • Homogeen karakter (1.7 CRDi 2WD)
  • Feedback stuur kan beter
  • Geen automaat voor 1.7 CRDi
  • (Reëel) verbruik 1.6 GDi-T

Wat er verandert

De Sportage deelt opnieuw een groot aantal van zijn technische onderdelen met zijn neefje, de Hyundai Tucson, te beginnen bij een stijver koetswerk, in combinatie met een meer verfijnde ophanging (McPherson-veerpoten vooraan en een meerarmige achteras). De Sportage werd niet breder of hoger, maar wel 4 centimeter langer (waarvan 3 centimeter enkel en alleen voor de wielbasis). Dat komt het koffervolume (503 liter onder het bagagescherm) ten goede, evenals de binnenruimte, en dan voornamelijk achterin, waar de inzittenden kunnen rekenen op een achterbank met verstelbare rugleuningen (standaard). Onder de motorkap vinden we grotendeels dezelfde aandrijfgehelen als voorheen: de 1.6 op benzine met 132 pk, de 1.7 CRDi met 115 pk en de 2.0 CRDi met 136 of 185 pk. Nieuw is de 1.6-turbobenzine met 177 pk, gekoppeld aan de gerobotiseerde DCT-versnellingsbak met dubbele (droge) koppeling en zeven verhoudingen. De Sportage kan nog altijd besteld worden met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving met automatische koppeling.

Hoe rijdt hij?

In vergelijking met zijn voorganger werd het onderstel van de Sportage voelbaar comfortabeler. Verder wist deze compacte SUV ons ook nog te overtuigen met zijn nauwkeurige voortrein en zijn trekkracht als 2WD... ook al hadden we liever een stuur gehad dat iets minder kunstmatig aanvoelde en wat guller met feedback was. Op motorvlak blijven we volledig overtuigd door het homogene karakter van de 1.7 CRDi: door zijn soepelheid bij lage en middelhoge toeren heb je nooit het gevoel power tekort te komen. Voor de meest dynamische bestuurders is de 1.6-turbobenzine met 177 pk meer dan het vernoemen waard, dankzij zijn buitengewone alertheid, zijn knappe prestaties en zijn algemene rijplezier... ook al kan het verbruik snel oplopen.

Budget & uitrusting

Het gamma is gebaseerd op vier uitrustingsniveaus, waaronder een nieuwe GT-Line met sportievere accenten. De Sportage is bij de generatiewissel zo’n 1.700 euro duurder geworden, maar als we de constructeur mogen geloven, zou hij bij vergelijkbare uitrusting 2 procent minder duur zijn dan zijn voorganger.... Zo heeft hij vanaf het basisniveau Lounge onder meer recht op lichtmetalen 17-duimvelgen, een snelheidsregelaar, regen- en lichtsensoren, een manuele klimaatregeling en een radio-cd-speler met Bluetooth. De instapversie, de tweewielaangedreven 1.6 GDi, is met zijn 23.090 euro 900 euro minder duur dan de Hyundai Tucson Style met dezelfde motor en (op enkele details na) dezelfde uitrusting. Hogerop in het gamma vinden we nog een hele rist van rijhulpsystemen (autonome noodstop, spoorassistent, dodehoeksensor, enzovoort) en/of comfortuitrusting (verwarmbare stoelen voor- en achterin, premium-JBL-audiosysteem, parkeerhulp, enzovoort), die nog vrij zeldzaam zijn in het segment.

De rivalen

Met onder meer de Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan (die binnenkort wordt vernieuwd), Renault Kadjar, Mazda CX-5, Toyota RAV4... en natuurlijk de Hyundai Tucson is de concurrentie hard in het segment. Maar Kia laat zich niet echt afschrikken en zet voornamelijk in op het sex appeal van zijn nieuwe Sportage om zich te onderscheiden. Daarbij mogen we ook zijn zeven jaar garantie (beperkt tot 150.000 kilometer) niet vergeten, een aanbod dat tot nu toe nog steeds uniek is.

Ons verdict

Naast zijn nog meer uitgesproken stijl, zijn ruime, praktische en zeer verzorgde binnenruimte – de afwerking en kwaliteitsindruk zijn er duidelijk op vooruitgegaan – en zijn interessante verhouding prijs-uitrusting is de Kia Sportage ook veel comfortabeler en aangenamer om mee te rijden dan zijn voorganger. De liefhebbers van het vorige model zullen dus zeker niet teleurgesteld zijn. De overige fans van compacte SUV's hebben in elk geval ongelijk als ze de Sportage nog steeds het goedkope imago van twintig jaar terug willen aanmeten.

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars