Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Lotus Evora Sport 410: lichter

Geschreven door David Leclercq op 25-02-2016

Lotus heeft een Evora aan zijn gamma toegevoegd, de Sport 410, die onder andere 70 kilo lichter is.

Lotus brengt vaak kleine verbeteringen aan zijn modellen aan, om zo zijn gamma geleidelijk uit te breiden. Nu werd de Evora onder handen genomen, met als resultaat de Sport 410, een model dat 70 kilogram minder weegt.

Logisch

De Evora Sport 410 past daarmee in de logica van de Elise 250 en de Exige Sport 350. Het model maakt namelijk meer gebruik van koolstofvezel voor zijn koetswerk, terwijl zijn motor, de 3.5-V6 van de 3-Eleven, er 10 pk bij krijgt, waardoor hij ook meteen veel beter presteert. Zo spurt hij van 0 tot 100 km/h in 3,9 seconden en heeft hij een topsnelheid van... 300 km/h. Jean-Marc Gales, CEO van Lotus, verklaarde dat ze een betere Evora wilden maken, die lichter en sneller is en dat "onze teams zelfs de doelstellingen overtroffen hebben".

1.325 kilogram

De Evora Sport 410 weegt in totaal 1.325 kilogram en wordt zowel aangeboden met een manuele versnellingsbak als met een automaat. Door die laatste doet hij één tiende van een seconde minder over de sprint van 0 tot 100 km/h, maar ligt zijn topsnelheid echter wel 20 km/h lager. De ingenieurs van Lotus hebben eveneens de ophanging herwerkt. De geometrie werd verbeterd en de schokdempers werden gewijzigd, terwijl de bodemvrijheid met 5 millimeter werd verlaagd. De Evora Sport 410 rust ook op 19-duimvelgen, die verwisselbaar zijn met 20-duimvelgen van gesmeed aluminium met semi-racebanden Michelin Sport Cup 2.

150 exemplaren per jaar

Lotus schikt van deze Evora 410 slechts een beperkt aantal exemplaren te bouwen. De productie zal namelijk gelimiteerd worden tot 150 stuks per jaar. Het model zal in juni gelanceerd worden en de verwachte prijs zou rond 110.000 euro moeten schommelen. De Evora 410 zal uiteraard te zien zijn op de stand van Lotus in Genève, misschien wel naast een andere verrassing, zoals een Evora 400 roadster…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten