Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan 370Z

Nissans "sportwagen voor het volk", de befaamde Z-reeks, wordt dit jaar veertig. Hoe kan die verjaardag beter worden gevierd dan met een nieuw model, de 370Z?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Al bij een eerste blik op het koetswerk is duidelijk dat de algemene lijn van de 350Z behouden bleef, maar dat de nieuweling veel opvallender vormgegeven is. Het krachtiger uiterlijk is mede te danken aan de liefst 10 centimeter kortere wielbasis en de fors verbrede sporen. Er werd een volledig nieuwe voorwielophanging ontwikkeld, die niet alleen lichter, maar vooral ook stijver is. En de gevolgen zijn er ook naar: de 370Z hapt inderdaad met meer enthousiasme naar de binnenkant van de bocht en voelt in het algemeen wat lichtvoetiger aan. Desondanks kan hij bij het echt stevige bochtenwerk niet verbergen dat hij toch nog een forse knaap van een sportwagen is.

Nissan vergat uiteraard niet om aan de motor te werken. De 3.5 V6 met zijn erg typische stem werd vergroot tot 3,7 liter en kreeg een zeer gesofi sticeerde nokkenasverstelling. Als gevolg daarvan is de koppelkromme veel voller en het vermogen iets hoger (331 in plaats van 313 pk), terwijl het normverbruik toch met elf procent daalde. In tegenstelling tot bij het vorige model biedt Nissan nu ook een automatische versnellingsbak met koppelomvormer aan. Die heeft zeven verhoudingen en schakelt werkelijk uit de kunst. Het enige foutje waarop we hem konden betrappen, is dat hij te gemakkelijk opschakelt wanneer je bruusk gas terugneemt.

Voor wie toch liever zelf schakelt, is er uiteraard nog steeds een manuele zesbak. Voor bestuurders die het beu zijn om hun rechtervoet in rare kronkels te wringen bij het tiphielen, bedachten de ingenieurs het Synchro Rev Control, dat automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen. Het systeem werkt uitstekend en geeft, zoals Nissan belooft, bij elk terugschakelmanoeuvre een perfect afgewogen dotje gas. Het systeem kan met een eenvoudige druk op een knop worden uitgeschakeld.

De nieuwe 370Z blijft trouw aan Nissans Z-filosofie: veel pk's en veel rijplezier voor weinig geld. De meeste kleine ergernissen van zijn voorganger zijn aangepakt en nu is zelfs een uitstekende zeventrapsautomaat verkrijgbaar. De automatische tussengasfunctie zal voor sommigen een te hoog gadgetgehalte hebben, maar de perfecte afstelling ervan maakt dat het systeem zeker niet hinderlijk is.

In dit artikel : Nissan, Nissan 370Z

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag