Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Taycan: Basic instinct

Geschreven door Laurent Blairon op

Het Porsche Taycan-gamma heeft er een nieuwe basisversie bij, met enkel en alleen achterwielaandrijving. Een variant die zowel de boekhouder als de pure Porsche-liefhebber zal weten te verleiden...

103.200 €

Tot nog toe was de minst dure Porsche Taycan de 4S, met een prijskaartje van circa 110.000 euro. Daarboven had je nog de Turbo en de Turbo S, die het nog bonter maken en minstens 157.000 en 191.000 euro kosten. Er moet voor elk wat wils zijn natuurlijk, maar dat deed niets af aan de vaststelling dat de 4S het leeuwendeel van de Taycan-verkoop voor zijn rekening nam. Wat doet vermoeden dat het niet lang zal duren vooraleer de nieuwe basisversie van Porsches elektrische sport­berline – die gewoon Taycan heet, zonder meer – de nieuwe publiekslieveling is... en niet alleen binnen het Taycan-gamma, maar ook van alle Porsches van het moment. Met een prijs van 86.000 euro zit de elektrische Porsche namelijk pal op het niveau van een Tesla Model S in basisversie. Dat zou de Elon Musk-fanboys misschien weleens kunnen doen twijfelen.

Esthetisch is dit een Taycan zoals alle andere. Ook deze basisversie behoudt zijn katachtige profiel, als een roofdier dat heimelijk zijn prooi besluipt. Het verschil is dus puur technisch: hier is er maar één motor, op de achterwielen. Het vermogen van die krachtbron hangt af van het gekozen batterijpakket: in de Performance met de ‘kleine’ batterij van 79,2 kW is de motor 325 pk sterk (408 pk met de ­launch control geactiveerd), in combinatie met de grote Performance Plus-batterij van 93,4 kWh (een optie van 6.256 euro) spreken we over 380 of tijdelijk 476 pk. Hoewel deze RWD-versie 150 kilogram lichter is, zet een basis-Taycan toch nog altijd 2.130 kilogram op de weegschaal.

  • Heerlijk elektrisch rijden
  • Ruimschoots toereikende prestaties
  • Compromis comfort-weggedrag
  • Energieverbruik van een Turbo S
  • Onhandig formaat in de stad
  • Delicate reacties op nat of glibberig wegdek

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker