Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Korte tests / Seat Ateca 1.0 TSI - overtuigende instapper

De Seat Ateca kreeg een facelift, maar ingrijpend zijn de veranderingen niet. En dat hoeft ook niet, want het blijft een overtuigende SUV. Ook als instapversie: de handgeschakelde 1.0 TSI.

29.885 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Aan het koetswerkontwerp van de Seat Ateca wijzigt weinig. De herwerkte bumpers maken de Spaanse SUV bijna 2 centimeter langer, toch zijn het vooral de volledig uit led's opgetrokken lichtblokken waaraan je de facelift herkent. Of aan de badge op de achterklep, want net zoals bij de Leon en de Tarraco eerder hanteert Seat hier het nieuwe, wat zwierigere lettertype.

Het interieur van de vernieuwde Seat Ateca krijgt een nieuwe bekleding met hoogwaardigere materialen (zoals de matte afwerking voor de ventilatiesleuven) en extra functies (zoals de meerkleurige sfeerverlichting). En een nieuw stuur, zoals we dat eerder tegenkwamen op de nieuwe Leon. Ook het digitale dashboard en de centrale multimediamodule met diagonale tabbladen zagen we eerder op de compacte middenklasser. Naast het design en de schermresolutie gaan ook de connectiviteitsmogelijkheden gaan er flink op vooruit, de bediening vraagt wel wat gewenning.

De Seat Ateca deelt zijn technische basis met de Volkswagen Tiguan, al is dat modulaire MQB-platform wel ingekort. Gelukkig zonder veel gevolgen voor de ruimte op de achterbank en in de koffer, die varieert tussen minimum 510 en maximum 1.604 liter. Juist jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is en dat de laadvloer niet helemaal vlak ligt: daarvoor heb je de verstelbare vloer nodig. Ook voor de gemotoriseerde kofferklep moet je opleggen.

Test 2021 Seat Ateca 1.0 TSI (facelift) - Review AutoGids

Weggedrag

Ondanks de technische verwantschap met de Volkswagen Tiguan blijft de gefacelift Seat Ateca verstoken van een plug-inhybride variant. De Leon en de Tarraco zijn er nochtans wel als eHybrid. Nu hebben particuliere kopers daar weinig boodschap aan, die verkiezen een zuinige turbobenzine boven een dure stekkerhybride. Daarom gingen wij op pad met de Seat Ateca 1.0 TSI, de voorwielaangedreven versie die altijd schakelt via een manuele zesversnellingsbak.

De Seat Ateca 1.0 TSI vertrouwt op een drukgevoede driepitter die een vermogen van 115 pk combineert met een maximaal koppel van 200 Nm, beschikbaar tussen de 2.000 en de 3.500 toeren per minuut. Dat volstaat om de SUV in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en hem een topsnelheid van 183 km/u te bezorgen. Geen kanonprestaties, maar in de praktijk presteert de kleine, maar dappere turbobenzine uitstekend. Het typische driecilindergeluid moet je er dan maar bijnemen. Het verbruik valt mee: ongeveer 7,5 liter per 100 kilometer, weliswaar met het vijfkoppige gezin aan boord.

Hoewel Seat de rol van sportieveling van de Volkswagen-groep inmiddels doorgegeven heeft aan Cupra, biedt de ietwat stugge onderstelset-up best wat rijdynamiek. Zolang je niet voor een al te grote velgmaat opteert, blijft het rijcomfort gelukkig gevrijwaard. Het enige waar we ons echt aan gestoord hebben, is de virtuele spraakassistent die vaak ongevraagd tussenkomt, maar niet kan antwoorden wanneer je wel een keertje om een antwoord vraagt.

Test 2021 Seat Ateca 1.0 TSI (facelift) - Review AutoGids

Verdict

Het SUV-aanbod groeit razendsnel en de ene nieuwigheid volgt de volgende in ijltempo op. Dankzij de facelift is de Seat Ateca mee met de laatste trends, al houdt de verpakking het opvallend sober. En dat valt extra op door de nogal karige basisuitrusting, wat meteen verklaart waarom deze SUV zijn huid niet al te duur verkoopt. Net zoals bij de Leon komt invoerder D'Ieteren met een specifiek voor de Belgische markt ontwikkeld uitrustingsniveau dat Move! heet en de meest genomen opties combineert. 

De 1.0 TSI past de Seat Ateca best, maar kan wat nipt uitvallen voor gezinnen die veel kilometers malen en vaak zwaar beladen rondrijden. Bovendien komt de instapmotor enkel in combinatie met een manuele versnellingsbak, de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling wordt enkel als optie aangeboden op de krachtigere motorisaties. De 4Drive-vierwielaandrijving is enkel weggelegd voor de krachtigste varianten.

Test 2021 Seat Ateca 1.0 TSI (facelift) - Review AutoGids

 

  • Verhouding butenmaten-binnenruimte
  • Dynamisch weggedrag
  • Kleine, maar dappere 1.0 TSI
  • Verwarde spraakassistent
  • 1.0 TSI enkel met handbak
  • Karige instapversie, sobere afwerking

Verwante testen

In dit artikel : Seat, Seat Ateca

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF