Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A7 Sportback 2018: digitale revolutie

Geschreven door Julien Matagne op

De nieuwe Audi A7 Sportback pakt volop uit met zijn lichtspel en zijn dashboard dat één groot aanraakscherm is. Een spervuur van nieuwe technologie die zich niet enkel tot uiterlijke opsmuk beperkt.

Prijs
NB

Het concept

De Audi A7 Sportback is een grote reisberline met het sexy kleedje van een coupé-berline. Net zoals zijn voorganger biedt hij plaats aan 5 passagiers en past hun bagage in een exact even grote koffer (535 liter). De wielbasis groeit met 1,2 centimeter en in vergelijking met de eerste generatie is 2 centimeter meer beenruimte beschikbaar op de achterbank. Zijn voorganger kwam op de markt in 2010 en moest de 6 jaar eerder gelanceerde Mercedes CLS het leven zuur gaan maken. Toevallig genoeg onderging ook die laatste zopas een generatiewissel. Verwacht dus erg binnenkort al een duel.

Wat er verandert

De Audi A7 erft alle digitale technologie zoals die onlangs is ingewijd door de limousine A8. Alles wat te maken heeft met de klimaatregeling bedien je voortaan via een specifiek aanraakscherm van 8,6 duim net onder het 10,1 duim grote aanraakscherm van het infotainment. Beide schermen prikkelen ook de zintuigen door een klikgevoel te geven wanneer je ze met je vinger aanraakt. Verrassend. Deze functie laat je kennis maken met het aanraakscherm terwijl je toch het gevoel hebt op een echte knop te drukken. Ze vertraagt echter wel het bladeren door de verschillende menu’s. Maar wees gerust, je kan deze functie ook uitschakelen.

De coupé-berline neemt het voortouw op technologisch vlak en dus ook qua navigatie, met 3D-kaarten van Google in combinatie met de applicatie HERE. Hij stippelt routes uit volgens de voorkeuren van de bestuurder, die de A7 elke dag een beetje beter leert kennen. Hij kan ook communiceren met andere voertuigen via Car-to-X om de trajecten te optimaliseren en het risico op ongevallen te beperken. De A7 biedt verder een resem online applicaties en een WiFi-zender.

De A7 komt op de markt met twee 3.0-V6-motoren, allebei met een hybride systeem van 48V. De benzinemotor 55 TFSI ontwikkelt 340 pk en 500 Nm, de diesel 50 TDI 286 pk en 620 Nm. Die forse koppelwaarden worden standaard verdeeld over de 4 wielen (met voortaan als optie ook vierwielsturing) via de gerobotiseerde 7-bak S-Tronic voor de benzine en een achttrapsautomaat voor de diesel.

Hoe hij rijdt

De nieuwe A7 staat op de modulaire structuur MLB Evo, waar ook de A4, A5, Q5 en Q7 al op zijn gebouwd. Dankzij de Quattro-vierwielaandrijving geniet hij een mooi evenwicht op de weg en is hij duivels efficiënt en performant, onafhankelijk van welke V6 hem aandrijft. De 55 TFSI overtuigt met zijn soepelheid terwijl zijn gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling de verhoudingen met een zeldzame reactiesnelheid op elkaar laat volgen. De achttrapsautomaat die de diesel vergezelt kiest meer voor zuinigheid door zijn vrijloopfunctie. Maar als je de Sport-stand inschakelt, dan benut hij het volledige potentieel van de 50 TDI. Die laatste brengt dan een rauwe klank te berde dat niet onaangenaam klinkt. Dus of je nu benzine of diesel kieste, sensaties zijn altijd gegarandeerd. Ze bieden allebei perfecte compromis voor wie een grote reisberline met een dynamisch profiel zoekt, dat zelfs gespierd kan worden naargelang van de diameter van de velgen. Nu we het er toch over hebben: de 21-duimvelgen vergeet je liever, zelfs in combinatie met de luchtvering, want ze geven de minste oneffenheid met een tik door. De vierwielsturing verbetert de wendbaarheid, wat wel zo praktisch is wanneer je met deze bijna 5 meter lange coupé-berline door de stad wil rijden.

Budget & uitrusting

Op dit moment biedt Audi de A7 enkel aan met erg krachtige V6-motoren gekoppeld aan uitstekende automatische versnellingsbakken en een geëvolueerde vierwielaandrijving. De prijskaartjes volgen daarom deze spitstechnologie: 69.900 euro voor de diesel en 71.500 euro voor de benzine. En dan hebben we nog niet naar de optielijsten gekeken…

Concurrentie

De pionier in dit segment was de Mercedes CLS, die Audi met zijn A7 hoopt te bekampen. De nieuwe generatie van dat model is op het salon van Los Angeles onthuld en stond trouwens ook al in Europese première te schitteren op het salon van Brussel. Maar vergeet ook niet de nieuwe BMW 6-Reeks GT (de vroegere 5-Reeks GT), die van naam en vooral van uiterlijk verandert. Ook de meer prestigieuze Porsche Panamera speelt in dezelfde categorie.

Ons verdict

Net zoals zijn voorganger biedt de nieuwe Audi A7 Sportback al het comfort van een grote reisberline gecombineerd met een sportieve toets. Eens hij op dreef komt op slingerbaantjes blijkt hij zelfs een geducht wapen. De digitale technologie van haar kant brengt een moderne toets in een interieur dat al een technologisch hoogstandje was.

  • Verbluffend efficiënte combinatie V6-Quattro
  • Compromis comfort-sportiviteit
  • Spitstechnologie op alle vlak
  • Elitair prijskaartje, zoals altijd
  • Toch wel heel veel schermen…
  • Meer gespierd en minder subtiel uiterlijk

In dit artikel : Audi, Audi A7

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker