Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Meer dan 500.000 inschrijvingen in 2015

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-01-2016

Het recordniveau van 2011 werd niet gehaald (572.211 inschrijvingen), maar de Belgische markt van nieuwe auto’s steeg in 2015 boven het half miljoen. Dat is vooral te danken aan de sterke maanden november en december.

501.066 nieuwe auto’s werden in 2015 ingeschreven in België, een stijging met 3,75 procent tegenover het jaar voordien volgens de cijfers van Febiac en de FOD Mobiliteit. De maand december was uitzonderlijk goed met 32.741 inschrijvingen of een groei van 21,31 procent tegenover december 2014. We moeten wel nog wachten op de nettocijfers (zonder auto’s die binnen de dertig dagen weer uitgeschreven werden) om een reëel beeld te krijgen van de markt.

Renault, Volkswagen en BMW

Het podium van de merken wordt (volgens de brutogegevens) bezet door Renault, Volkswagen en BMW. De nettocijfers van november verstoren die volgorde wel en zorgen ervoor dat Volkswagen voor BMW en Peugeot eindigt, terwijl Renault terugvalt naar de vierde plaats. Terug naar de cijfers van december. Behalve de verveelvoudiging van de erg bescheiden verkoop bij Caterham (van 1 naar 6) en API (van 1 naar 5), bleken vier merken in uitzonderlijk goede vorm. Infiniti (106 i.p.v. 48 inschrijvingen), Jeep (2.334 tegenover 1.085), Lamborghini (22 tegenover 10) en Smaart (1.352 tegenover 673).

De achterblijvers

Chevrolet is logischerwijze helemaal verdwenen, het merk wordt niet meer verkocht bij ons. Alarmerender is de situatie bij Lancia, dat 53,53 procent verloor en eindigt op 362 inschrijvingen. In de toptien verloren drie merken pluimen: Volkswagen (-2,69 %), Peugeot (-3,71 %) en Citroën (13,11 %). Voeg je bij die laatste ook de cijfers van DS – het luxemerk dat in België officieel gelanceerd werd in 2015 – dan is de situatie iets beter (daling 9,6 %).   

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten