Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Mazda6e: Evenwicht wordt elegantie - in samenwerking met Mazda

Met de nieuwe, volledig elektrische Mazda6e begint de Japanse constructeur aan een nieuw hoofdstuk in zijn elektrische transitie. Met respect voor zijn kernwaarden, zoals een elegant design, toptechnologie en veel rijplezier. Deze Mazda spreekt alle zintuigen aan.

“Een Mazda kopieert niet, hij inspireert.” Een adagium dat perfect geïllustreerd wordt door de looks van de nieuwe, volledig elektrische Mazda6e waarnaar Jo Stenuit, sinds 2018 Design Director bij Mazda Europe, verwijst. De Belg, die een diploma van het gerenommeerde Royal College of Art van Londen op zak heeft, werkt intussen al meer dan twintig jaar voor Mazda, en begrijpt de filosofie van het Japanse merk dus als geen ander.

Dé geknipte persoon met andere woorden om ons alles te vertellen over de looks van Mazda’s nieuwe elektrische berline. De Mazda6e volgt een designtaal die makkelijker te herkennen dan uit te leggen is. Kodo heet ze, Japans voor ‘de ziel van beweging’. Ze staat synoniem voor goedgekozen proporties, mooie oppervlakken en zuivere lijnen.

De kunst is op tijd te stoppen, vooraleer je in overdaad vervalt. Stiltes tussen de lijnen laten creëert spanning”, legt Jo Stenuit uit. Hij wijst intussen naar de nieuwe lichtsignatuur, die de befaamde verchroomde Signature Wing inruilt voor een verlicht exemplaar. “Maar het gezicht van de auto blijft meteen herkenbaar als Mazda – ook door de ‘ogen’: een auto heeft altijd twee ogen, en dat geeft hem ook zijn karakter.”

Dat er minder lijntjes zijn, maakt het werk voor de Mazda-designers er volgens onze landgenoot zeker niet makkelijker op, integendeel zelfs: daardoor wordt het des te belangrijker dat de elementen die er wél zijn, de juiste invulling krijgen. Jo wijst ook naar de onderkant van de flanken: “Wij hebben die zo bewerkt dat ze ervoor zorgen dat de auto er minder zwaar uitziet. Onze Mazda6e vangt het licht zoals een motorboot die een schuimspoor in het water trekt. Daardoor oogt hij lichter dan andere elektrische auto’s.”

OBJECT WORDT BEWEGING

Mazda’s Kodo-taal drukt de kunst van beweging op de meest pure manier uit. De strakke motorkap, de vleugels met hun uitgesproken welving, de doorlopende daklijn, de gemillimeterde overhangen: de Mazda6e pronkt niet, hij maakt indruk. Zelfs stilstaand doen zijn flanken al dromen van rijden; onderweg weerspiegelen ze het licht als een bewegende halo die het silhouet van de Mazda6e visueel uitstrekt.

Een ontwerp waaruit gebalde kracht spreekt. Stenuit heeft het over een “rustige aanwezigheid”: de auto dringt zijn moderne karakter niet op, hij verspreidt het. Binnen die keuze om overdaad te vermijden krijgt elk detail zijn belang: één ongelukkig geplaatste vouw kan het hele ontwerp onderuithalen. Niet hier bij deze Mazda6e, waar het licht van het ene vlak in het andere glijdt.

EVENWICHT WORDT COMFORT

Binnenin huldigt de Mazda6e de Japanse filosofie van Ma, die de schoonheid van de leegte viert. De Belgische designdirecteur verwijst naar een traditioneel Japans huis, waar het interieur enkel gevuld is met tatami’s, houtsnijwerk en misschien één vaas, die net daardoor alle aandacht naar zich toe trekt. Ma duidt niet op een gebrek, het is een bewuste keuze.

Volgens een gelijkaardig concept is het dashboard van de Mazda6e vormgegeven als een eindeloze horizon. De console is eerder een drempel dan een hindernis, de interface – die duidelijk digitaler is geworden – blijft leesbaar en beheerst. De technologie in de Mazda6e overwoekert niet, ze is een hulpmiddel.

Die rust maakt dat de bestuurder zich volop aan het rijden kan wijden. Een welgekozen compromis: Stenuit omarmt de digitalisering, zonder dat die alle aandacht opeist. Gebundelde functies, stembediening, een uitvergroting van de meest nuttige informatie: het essentiële blijft altijd binnen handbereik.

HARMONIEUS SAMENSPEL

Centraal in de Mazda-filosofie staat nog altijd ‘Jinba Ittai’, de symbiose tussen een ruiter en zijn paard. “Dat is niet zomaar een slogan; die relatie tussen de bestuurder en zijn auto is voor ons heel belangrijk”, weet Jo Stenuit. De Mazda6e nodigt dan ook uit om te rijden: stoelen, stuur, pedalen: alles reageert tot op de millimeter nauwkeurig. De besturing is helder en communicatief, het onderstel lijkt wel om zijn eigen as te draaien en de goed steunende stoelen zitten uitstekend.

Aan opschepperij doet de Mazda6e niet: door zijn samenhangende reacties verdwijnt de machine haast naar de achtergrond. “Bij Mazda zijn we blij dat we nog zelf mogen rijden”, vertelt Jo Stenuit, waarmee hij de rol van de bestuurder en het plezier om zelf je traject mogen uitstippelen, nog eens benadrukt.

Mooie woorden, die zich ook in de praktijk bevestigd zien: een smetteloze rechtuitstabiliteit, pittige hernemingen en een goed doseerbaar rempedaal dat gericht gebruikmaakt van energierecuperatie. Het onderstel filtert wegoneffenheden, maar behoudt tegelijk het contact met de ondergrond, zodat je nauwkeuriger, makkelijker én verder kunt rijden. Dat rijplezier wordt bijna tastbaar in de vorm van de auto. Een gezicht dat je tegemoet glimlacht, flanken die ademen en een achterpartij die de auto vooruitstuwt: de Mazda6e vertelt een verhaal van dynamische elegantie.

Voor Jo Stenuit is de Mazda6e niet zomaar een manifest, maar een conversatie: hij luistert naar het licht, zet de ruimte naar zijn hand, hij volgt de bevelen op. De Mazda6e is een synthese van vele jaren aan Mazda-designfilosofie, waarin zuiverheid voorgaat op schreeuwerigheid, en natuurlijke présence op opzichtige looks.

Hij herinnert eraan dat de soberste Mazda’s vaak ook de mooiste zijn. We stappen uit met het gevoel met de auto in gesprek te zijn geweest. De Mazda6e is zijn beloftes nagekomen: als bestuurder leid je de dans, de Kodo geeft het tempo aan, de Ma zorgt voor gepaste stilte, de Jinba Ittai creëert een band. Een verrassend verslavende mix.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten