Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Renault Zoé : Volwassen

De stadsauto Zoé viert dit jaar zijn achtste verjaardag. We bekijken dit model van naderbij, dat cruciaal is in Renaults strategie van 100 procent elektrische mobiliteit en dat perfect in de huidige tijdsgeest past.

Dit is het verhaal van een stadsauto die anders is dan de andere, ontstaan uit een sterk ideologisch en technologisch engagement. Eind jaren 2000 gelooft Renault in de elektrische mobiliteit en bevestigt het dat door maar liefst vier zuiver elektrische modellen op de markt te brengen. De Fluence Z.E., de Twizy en de Kangoo Z.E. zullen elk hun portie succes oogsten, maar het is vooral de stadsauto Zoé, een model dat volledig ontwikkeld is rond deze nieuwe aandrijfmodus, die zich laat opmerken. Deze elektrische stadsauto viel oorspronkelijk in de smaak bij enkele early adopters en instellingen en zette zijn carrière gestaag verder, maar jaar na jaar steeg het aantal verkochte exemplaren fors. Met in totaal meer dan 160.000 stuks ingeschreven eind augustus 2019 is de Zoé de best vertegenwoordigde elektrische auto op de Europese wegen.

Technische (r)evolutie

In 2012 kon de Zoé slechts rekenen op een batterij van 22 kWh… en dus logischerwijs op een relatief beperkt rijbereik: zo’n 150 kilometer. Acht jaar later is het batterijpakket – dat nog altijd in de vloer en onder de achterbank geïntegreerd is – fysiek niet gegroeid, maar beschikt de Zoé voortaan over 52 kWh! Daarmee neemt zijn rijbereik toe tot 395 kilometer (gemengde WLTP-cyclus) en kan hij bestuurders geruststellen die lijden aan range anxiety. Tezelfdertijd biedt Renault voortaan twee motorversies aan: de 80 kW-motor (R110) die een jaar geleden werd geïntroduceerd in de vorige generatie, en de nieuwe 100 kW-variant (R135), die elders in dit nummer wordt getest. Met die R135-motor beschikt de Zoé over een koppel van 245 Nm en trekt hij in minder dan 10 seconden op van 0 naar 100 km/u. Voor meer comfort buiten de bebouwde kom werd ook de topsnelheid opgevoerd, tot 140 km/u.

(Snel)laden

Het laadstopcontact zit verborgen achter het grote Renault-logo in het radiatorrooster van de Zoé. Naast de Europese standaardconnector bevindt zich voortaan ook een aansluiting met twee pinnen voor snelladen met gelijkstroom (50 kW). Daarmee kan de totale laadtijd worden ingekort tot iets meer dan 1 uur. Aan een ‘normale’ publieke laadpaal – 11 kW met drie fasen, 16 A – bedraagt de laadtijd ongeveer 6 uur, maar 2 uur laden, de tijd waarin je één of twee boodschappen doet, volstaat al om opnieuw over 125 kilometer rijbereik te beschikken. Net als de meeste elektrische auto’s recupereert ook de Zoé een belangrijk deel van zijn elektriciteit tijdens het remmen. Dat kan nog efficiënter indien de bestuurder via de versnellingspook de nieuwe B-stand gebruikt. Wanneer die is ingeschakeld, vertraagt de auto veel sterker zodra het gaspedaal wordt losgelaten en is de recuperatie maximaal.

Wat nog?

Naast zijn gemoderniseerde lijnen werd de Zoé ook bijgewerkt op het vlak van de uitrusting, met name wat rijhulpsystemen betreft. Zo deed een actieve spoorassistent zijn intrede voor de langste ritten, of een automatische parkeerfunctie om in de stad perfect in te parkeren zelfs zonder het stuur aan te raken. Ook de ergonomie ging erop vooruit, met een nieuw aanraakscherm geïntegreerd in het midden van het dashboard. Voeg daar nog de verfijnde bedieningsorganen aan toe (bravo voor de nieuwe versnellingspook!), evenals de verzorgde materialen om de afwerking te verbeteren, en het is leuker dan ooit om met een Zoé te rijden!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten