Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Eindeloze leveringstermijnen voor nieuwe auto’s

Geschreven door David Leclercq op 26-02-2018

De bestelling van een nieuwe auto gaat steeds vaker gepaard met altijd maar langere wachttijden, tot het idiote af. Voor sommige niet eens zo bijzondere modellen moet je op een leveringstermijn van bijna een jaar rekenen.

Uit een onderzoek gepubliceerd door de krant Het Laatste Nieuws blijkt dat de leveringstermijnen voor een nieuwe auto vandaag soms oplopen tot meer dan een jaar. De reden daarvoor is het succesvolle autosalon, dat een flessenhals heeft veroorzaakt in de orderboekjes. Bovendien willen klanten hun auto steeds meer personaliseren.

56.869 auto’s in januari 2018

In januari 2018 zijn 56.869 nieuwe auto’s besteld, of 10 procent meer dan in 2017. Daardoor lijken de door de dealers beloofde leveringstermijnen niet langer haalbaar. Ze lopen gemakkelijk op tot 7 à 8 maand, terwijl dat normaalgezien 4 maand is. In het slechtste geval moet je op bepaalde modellen een jaar wachten. Zo geldt voor de Volvo XC40 een leveringstermijn van 11 maand. Dat is bijzonder straf als je weet dat die in België wordt gebouwd.

Personalisering is het probleem

Een premiummerk als Volvo krijgt zoiets misschien nog aan zijn klanten verkocht. Maar hoe krijg je als Peugeot uitgelegd dat je op een 3008 tot september moet wachten? Of wat met Volkswagen, dat zijn nieuwe T-Roc pas over 8 tot 11 maand kan leveren? Maar er is wel een verklaring: steeds meer mensen willen een auto op maat en dat is moeilijker om in goede banen te leiden. Voor de constructeurs vormt het een echte industriële nachtmerrie die het hele proces vertraagt. We verwachten niet dat daar in de toekomst verbetering in komt. Tenzij dan misschien bij Mini, dat net een interessante 3D-printfabriek heeft geopend, waar onderdelen op maat kunnen worden gemaakt en aan huis kunnen worden geleverd zoals een pakketje. Dat moet ongetwijfeld het werk van de autofabriek zelf wat verlichten zodat de leveringstermijnen voor de klant meer aanvaardbaar worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten