Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Drie vragen aan Luca de Meo, CEO Groupe Renault

Geschreven door Xavier Daffe op 26-01-2021

Onder de noemer van Renaulution presenteerde CEO Luca de Meo de toekomststrategie van de Renault-groep. We vroegen de Italiaan om een woordje uitleg...

3 vragen aan Luca de Meo (Renault)

Meneer de Meo, uw plan "Renaulution", dat op 14 januari werd gepresenteerd, geeft de voorkeur aan elektrische en hybride voertuigen. Is dit een keuze die u hebt gemaakt of die u gedwongen bent te maken?

We hebben geen keus. Met de toekomstige Euro 7-normen in het verschiet, is het einde van de diesel en zelfs van de benzine in zicht. Elektrificatie is een must. We kunnen niet anders, zelfs als deze technologieën extra kosten voor de consument met zich meebrengen. Politici zijn van mening dat elektrische auto's minder zullen kosten omdat ze eenvoudiger zijn. Dat is verkeerd! Bovendien is de koopkracht sterk verminderd door de huidige gezondsheidssituatie, waardoor we pas over 4 à 5 jaar terug zullen keren naar de volumes van voor de crisis.

>>> Lees ook wat Renaulution inhoudt voor Renault

U had het over de toekomstige elektrische Mégane. Er zullen geen Méganes op benzine of diesel meer zijn?

Nee, de volgende Mégane zal 100% elektrisch zijn. Maar het C-segment is onze kerndoelstelling in Europa en we zullen daar sterk aanwezig blijven met hybride en plug-inhybride modellen, maar met nieuwe koetswerkvormen. De traditionele hatchbacks, stationwagons, enzovoorts zullen worden afgebouwd. Daar verdienen we geen geld meer mee. Maar nu hebben we het over 2023-2024. Onze marktdekking zal zeer sterk zijn in belangrijke segmenten zoals de B (Clio) en C (Captur). De E-Tech-hybridetechnologie zal ook worden geïntroduceerd in de bovenste segmenten.

>>> Ontdek de 100% elektrische Mégane

Voor Alpine maakte u gewag van een partnerschap met Lotus. Maar Lotus is ook Geely. Moeten we dit zien als een open deur naar een uitgebreidere samenwerking met de Chinese constructeur, bijvoorbeeld op het gebied van elektriciteit?

Nee, niet noodzakelijk. Mijn doel is Alpine duurzaam maken. De A110 is voor Alpine wat de 911 voor Porsche is; haalt hem uit het assortiment en we hebben het niet meer over hetzelfde merk. Maar toevallig heeft Geely grote ambities voor Lotus, vooral voor een lichte 2-persoons coupé zoals ze die graag maken... elektrisch, waarbij plezier en passie centraal staan. We zien het als een goede manier om nostalgie om te zetten in innovatie. Maar deze gerichte samenwerking zal niet leiden tot wat Mazda en Fiat met de MX-5 en 124 hebben gedaan, dat kan ik u verzekeren!

>>> Lees ook over de nieuwe Lotus-modellen voor 2021

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten