Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Wie is wie op de redactie – Xavier Daffe

Geschreven door Xavier Daffe op 03-04-2020

We profiteren van de semi-lockdown om u ons redactieteam nader voor te stellen. Vandaag is het de beurt aan Xavier Daffe om een rondje vragen te beantwoorden, ongefilterd en zonder taboes.

  • Naam: Daffe
  • Voornaam: Xavier
  • Geboortedatum: euh, lang geleden…
  • Functie op de redactie: hoofdredacteur Le Moniteur Automobile, journalist/testrijder

Wanneer is je passie voor auto’s begonnen?

“Mijn moeder heeft me altijd verteld dat ik de merken van auto’s kon opnoemen nog voor ik kon spreken. De muren van mijn kinderkamer hingen ook vol met foto’s die ik had uitgeknipt uit advertenties en catalogi. En terwijl ik mijn kindertijd doorbracht in Genève, kwam ik na elk salon weer thuis met zakken die groter waren dan ikzelf en die gevuld waren met posters.”

Wanneer heb je AutoGids/Moniteur Automobile/AutoWereld leren kennen?

“In mijn tienertijd begon ik te zeggen dat ik later, “wanneer ik groot zou zijn”, in de autosector zou werken. Als fan van verschillende tijdschriften las ik natuurlijk Le Moniteur Automobile, die mijn vader regelmatig kocht. En hoe dichter ik bij mijn rijbewijs kwam, hoe meer ik de tests verslond van de sportwagens waarvan ik droomde. Daar las ik echt alles over. Tot de dag dat ik me tweedehands een ‘Talbot-Simca-Sunbeam-Chrysler’ 1600 TI kon veroorloven. Een juweeltje!”

Wat is je droomjob, in de autosector (behalve journalist) of daarbuiten?

“Ik had zo graag willen kunnen tekenen! Het moet voor een autodesigner ongelofelijk veel voldoening schenken om de vruchten van zijn werk overal te zien rondrijden. Van de huidige designers ben ik erg fan van wat Ikuo Maeda doet bij Mazda, en van onze landgenoot Luc Donckerwolke. Maar gelukkig voor de geschiedenis van het autodesign ben ik niet die weg ingeslagen…”

Waar was je graag stagiair geweest?

“Op de Californische redactie van een groot Amerikaans autotijdschrift , idealiter in de jaren 60 of 70. Sea, seks, love and cars…”

Welke zijn je favoriete wegen om te rijden?

“Het kan idioot lijken, maar er zijn enkele kleine ‘départementales’ in de Franse Ardennen, niet ver van bij mij, die verlaten zijn en in erg goede staat, en die bovendien afdalen tot in… Orval! Voor de rest is natuurlijk de Pacific Coast tussen San Francisco en San Diego in een Corvette C2 Convertible ook tof. Een cliché, ik geef het toe, maar wel tof!”

Welke twee auto’s moeten er zeker in je ideale garage staan?

“Als ik er echt maar twee mag uitkiezen, zouden dat een Porsche 911 RS ‘964’ en een Lancia 037 Stradale zijn. Hoewel een TVR Griffith of een beestachtige AC Cobra me ook wel zouden kunnen verleiden. Maar goed, die vraag stelt zich niet.”

Welke auto vind je maar saai?

“Een grote en zware SUV. Daar heb ik het een beetje moeilijk mee. En nog meer met het concept van de coupé-SUV. Een dwaasheid die ik nog altijd niet begrijp.”

Wie zijn je ‘helden’ uit de automotive geschiedenis?

“Buiten de grote designers Ferry Porsche om een voor de hand liggende reden, en Walter Röhrl om andere redenen, maar ook de rally- en Formule 1-coureurs uit de jaren 70, die niets te maken hadden met de huidige lichting van gelikte jonge kerels met altijd een Red Bull in de handen, in plaats van de sigaretten en de biertjes waar hun voorgangers constant mee rondliepen. Om nog maar te zwijgen van het vrouwelijk schoon waarmee die zich lieten omringen…”

En je favoriete film- of tv-auto?

“De Ford Thunderbird uit 1966 van Susan Sarandon en Geena Davis in Thelma & Louise, een van mijn favoriete cultfilms samen met The Blues Brothers, waar John Belushi en Dan Aykroyd hun roadtrip beleven in een Dodge Monaco.”

Wat is je favoriete ‘lelijke’ auto?

“Een Fiat Multipla van voor de facelift. Toegegeven, niet moeders mooiste, maar wel vernuftig. En hij werd in 1999 tentoongesteld in het MoMa, het museum voor moderne kunst in New York. Dat wil toch iets zeggen!”

Wat ergert je in het huidige autolandschap?

“De connectiviteit. Het idee om van je auto een verlenging van je kantoor te maken. Hoe haal je het in je hoofd! En verder heb ik een hekel aan de verkeersomstandigheden, het buitensporige car bashing, enzovoort.”

Noem iets erg ongebruikelijks dat je al hebt gedaan (autogerelateerd)?

“Toen ik een jonge racemecanicien was bij RAS Sport, in ’83 of ’84, namen we deel aan het Europees kampioenschap voor groep A-toerismewagens. Ik vergezelde de chauffeur van de vrachtwagen naar Mugello, in Italië. Bij de terugkeer waren de lege benzinevaten gevuld met andere vaten… met daarin illegaal gekochte rode wijn. Wat voelde ik me klein bij het oversteken van de grenzen… Ik denk dat onze ingenieur, Henri Lotterer (de vader van André) daar nooit iets van geweten heeft…”

Als Marty McFly zijn DeLorean voor je programmeert voor een ritje, waar zou je dan terecht willen komen?

“In de Siberische wouden, om het te zeggen met de titel van een boek van Sylvain Tesson. Met andere woorden op een plek waar niemand is, waar geen 4G is, waar niets of niemand je in de gaten houdt, je veroordeelt of je van alles en nog wat verbiedt…”

Wat als je morgen Euromillions wint…?

“Ik zou het om te beginnen aan niemand vertellen, behalve aan mijn naaste familie, die ik wel wat zou toesteken. Verder zou ik wellicht een kleine collectie auto’s aanleggen, maar ik zou het redelijk houden. Geen blingbling of buitensporig duur spul. Gewoon enkele persoonlijke favorieten.”

Voor welke collector’s auto is nù het moment om hem te kopen?

“Een Ariel Atom met Type R-motor, voordat een dergelijke duivelse en ‘nutteloze’ bolide definitief verboden wordt? Of een Morgan als laatste voorbeeld van ‘mijn auto, mijn vrijheid’, zonder elektronische hulpjes, en om die constructeur te helpen het hoofd boven water te houden.”

 
Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten