Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Zoveelste comeback voor Spyker?

Geschreven door Kevin Kersemans op 04-01-2022

Het lijkt wel een soap, maar het exclusieve Nederlandse sportwagenmerk van de beruchte Victor Muller zou dit jaar (nog maar eens) een comeback maken. Met dank aan Russisch geld.

Wanneer Spyker en zijn excentrieke CEO Victor Muller in het nieuws komen, gaat het maar zelden om de sportwagens die de ambachtelijke Nederlandse constructeur bouwt (of zou moeten bouwen). Halverwege 2020 kwam het bericht dat het merk een zoveelste comeback zou gaan maken, maar vorig jaar kwam het dan toch tot een faillissement.

Russische roebels

Nu heeft Spyker echter een persbericht uitgestuurd waarin staat dat het vers geld gevonden heeft om nog maar eens een doorstart te maken. De investeerders zijn Boris Rotenberg, eigenaar van SMP Racing en BR Engineering (autosport) en Michail Pessis, eigenaar van Milan Morady SA (design en marketing) en van R-Company GmbH (tuning en specialist in carbon).

Comeback Spyker

Beide heren zijn fans van Spyker en hebben zelf al jaren een exemplaar in hun bezit. Opvallend is echter dat hun namen twee jaar geleden al genoemd werden als investeerders, dus het is niet helemaal duidelijk hoe anders de situatie anno 2022 is tegenover in 2020.

Tussen Peking en Parijs

In ieder geval zouden volgens het persbericht vanaf dit jaar opnieuw drie modellen worden geproduceerd, de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SUV en de B6 Venator. Bovendien is er ook sprake van een nieuwe productiefaciliteit in Nederland, die ook dienst zal doen als service center voor bestaande Spykers.

Lees ook: Terug naar de toekomst met de Spyker Peking-to-Paris (2006)

Er komen trouwens nog twee van die onderhoudscentra, eentje aan de Cöte d'Azur in Frankrijk en eentje dicht bij de Belgisch-Frans-Luxemburgse grens. Hoed af voor Victor Muller, die in een van zijn vorige levens via Spyker ook nog eigenaar was van Saab en die er toch altijd weer in slaagt de juiste mensen te overtuigen. Fingers crossed voor deze keer...?

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten