Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Spyker D12 Peking to Paris uit 2006

Geschreven door Klaas Janssens op 23-12-2021

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2006 stammende Spyker D12 Peking to Paris op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 2006 deed Spyker reeds wat Aston Martin, Bentley, Lamborghini en Rolls-Royce pas later zouden doen. De D12 Peking to Paris Concept die de Nederlandse constructeur presenteerde op het salon van Genève, was immers een cross-over tussen een stoere SUV, een luxueuze limousine en een performante sportwagen. Maar in tegenstelling tot de DBX, de Bentayga, de Urus en de Cullinan zou toenmalig Spyker-eigenaar Victor Muller dat goede idee nooit te gelde kunnen maken.

>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Deze conceptcar werd vernoemd naar de in 1907 gehouden Peking-Parijs-monsterrally waarin de Fransman Charles Goddard tweede werd aan het stuur van een Spyker. De D12 werd dan ook omschreven als aan avontuurlijke off-roader, die gebruik maakte van een intelligent 4x4-systeem dat de VW-groep destijds gebruikte voor Audi en Bentley. Voor de nodige power zorgde de haast onvermijdelijke W12-krachtbron, in de Spyker D12 Peking to Paris was de biturbomotor goed voor een vermogen van 507 pk.

2006 Spyker D12 Peking to Paris

Beter laat dan nooit

Hoewel de Spyker D12 Peking to Paris overladen werd met alle luxe die je je maar kan indenken, maakte de Nederlandse autobouwer zich sterk dat ze het gewicht van hun creatie op 1.850 kilogram zouden houden. Ze hadden ook berekend dat de spurt van 0 naar 100 km/u niet langer dan 5 seconden zou duren en dat de topnselheid minstens 295 km/u zou bedragen. Die claims vielen niet in dovemansoren, want Spyker zou 100 bestellingen genoteerd hebben.

Maar zover kwam het dus nooit. Victor Muller verslikte zich in Saab en Spyker ging op de fles. Er is wel een tijdje sprake geweest van een wat goedkopere D8-afgeleide van de Paris to Peking, aangedreven door een V8-motor. Maar concreet werden die plannen niet. Toen toch niet, want inmiddels zou het showmodel uit 2006 alsnog voorzien worden van de nodige mechanische componenten. Binnenkort rijdt de Spyker D12 Paris to Peking dan toch. Beter laat dan nooit.

2006 Spyker D12 Peking to Paris

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten