Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Antwerpen schreef 64.246 LEZ-boetes uit in 2020

Geschreven door Yeelen Möller op 21-01-2021

De verstrenging in 2020 van de lage-emissiezone in Antwerpen heeft ertoe geleid dat er drie keer meer boetes zijn uitgeschreven dan in 2019, zelfs in een coronajaar met een tijdelijke vrijstelling en minder verkeer dan anders.

Op 1 januari 2020 verstrengde de stad Antwerpen de toelatingseisen voor zijn lage-emissiezone (LEZ), waarbij dieselwagens tot en met Euro 4 worden geweerd (behalve na betaling) terwijl voertuigen op benzine, aardgas of LPG tot en met Euro 1 de stad niet meer binnen mogen, tenzij met een dagpas. Een verstrenging waar duidelijk niet iedereen van op de hoogte was, want in de eerste maand van 2020 werden er maar liefst 14.000 boetes uitgeschreven.

In totaal was de LEZ in 2020 'goed' voor 64.246 boetes, wat de stadskas 8,6 miljoen euro opleverde, voor een totaal van 31 miljoen euro sinds de oprichting ervan in 2017. Opvallend is dat er 3 keer meer boetes zijn uitgeschreven dan in 2019, terwijl het jaar werd gemarkeerd door de coronacrisis, met als gevolg een daling van het autoverkeer en zelfs een tijdelijke opheffing van de LEZ. Toch was het effect van de verstrenging duidelijk nog sterk genoeg om heel wat onwetende bestuurders te betrappen.

Corona als 'spelbreker'

De cijfers hadden echter nog veel hoger kunnen liggen als de Covid-1-pandemie niet had plaatsgevonden, want als we kijken naar de inkomsten van de LEZ van de afgelopen jaren, zien we dat buitenlandse chauffeurs een steeds groter aandeel uitmaken van de boete-inkomsten. Moest het grensoverschrijdend verkeer niet zo zijn ingeperkt, zou 2020 dus ongetwijfeld een recordjaar zijn geweest qua LEZ-boetes.

Intussen krijgt de LEZ nog steeds kritiek van politici op beide kanten van het spectrum: uit (extreem)rechtse kant worden er vraagtekens gezet bij het effect op de luchtkwaliteit (al spreekt de Vlaamse Milieumaatschappij dit tegen), terwijl Peter Mertens van de PVDA, die de cijfers opvroeg, betreurt dat vooral mensen met een laag inkomen worden bestraft, die niet de middelen om een nieuwe auto te kopen en dus het vaakst tegen de lamp lopen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten