Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Lage-emissiezone Antwerpen (LEZ)

Geschreven door Olivier Duquesne op 01.09.2018

Lage-emissiezone Antwerpen (LEZ) #1

De lage-emissiezone LEZ van Antwerpen is van kracht sinds 1 februari 2017 en bestrijkt het hele gebied van de stad binnen de Ring R1. De controle gebeurt met camera's. Buitenlanders (maar niet Nederlanders) moeten zich op voorhand registreren.

De lage-emissiezone LEZ van Antwerpen is van kracht op het hele grondgebied van de stad binnen de Ring R1, tussen de E17, de Park-en-Ride Linkeroever en het Sint-Annabos. De Singel valt dus volledig binnen de LEZ, maar de R1, de haven en een paar invalswegen niet, zoals de weg van afrit Zuid richting Kolonel Silvertopstraat, tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Generaal Lemanstraat en tussen de Turnhoutsebaan en de Stenenbrug. Er zijn transitparkings in de omgeving van tramhaltes wanneer je de LEZ nadert. Het sportpaleis ligt net op de grens van de zone.

Voor “verboden” voertuigen geldt een tol voor een toegang van één dag, de zogenaamde dagpas. Die kan maximaal 8 keer per jaar worden aangekocht. De boete voor het niet naleven van de regels of het niet betalen van de nodige retributie of dagpas is 150 euro. Dat bedrag zal elk jaar stijgen tot het uitkomt op 350 euro. Oldtimers van meer dan 40 jaar oud genieten een korting. Motorfietsen vallen niet onder de LEZ. Belgen en Nederlanders met een voertuig dat aan de normen voldoet, moeten zich niet op voorhand registreren.

Wat moet je doen?

Belgische en Nederlandse bestuurders van een recente auto moeten enkel op voorhand nagaan of hun auto binnen mag. Voertuigen met een verboden Euronorm moeten echter op voorhand worden geregistreerd en je moet er een dagticket voor aanvragen of een retributie betalen. Buitenlandse bestuurders moeten verplicht hun nummerplaat registreren voor ze naar Antwerpen komen, of de dag zelf (binnen de 24 uur). Zo niet mogen ze zich aan een boete verwachten. ANPR-camera’s langs alle invalswegen controleren de nummerplaten van de voertuigen. Het systeem controleert hun Euronorm en kijkt na of de retributie of dagpas is betaald. Registreren moet slechts één keer gebeuren en blijft dan gelden tot 31 december 2019.

Welke auto’s mogen binnen, welke niet?

  • Tot 31 december 2019 mogen benzine- en CNG-wagens met Euro 1-norm of hoger (eerste inschrijving na 1 juli 1992) gratis Antwerpen in. Dieselwagens moeten al Euro 4 zijn (van na 1 januari 2006), of Euro 3 maar met roetfilter (eerste inschrijving na 1 januari 2001) om te mogen rondrijden zonder een retributie te betalen. Voor Euro 3-diesels wordt een vergoeding gevraagd. Andere auto’s mogen Antwerpen enkel in mits aankoop van een dagpas van 35 euro per dag, maar dat kan slechts 8 keer per jaar.
  • Vanaf 2020 moeten Euro 4-diesels een retributie betalen en zijn alle modellen van Euro 3 of lager verboden. Op benzine en CNG mogen Euro 1-wagens of oudere modellen niet meer binnen.
  • In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas).

Opgelet: Euro 3-wagens met roetfilter die daar geen subsidie van de Vlaamse Gemeenschap voor hebben ontvangen, moeten zich ook registreren. Euro 3-diesels zonder filter mogen echter ook nog even de stad in na betaling van een retributie. Die kost 20 euro per dag, 30 euro per week, 45 euro per maand, 100 euro per trimester, 180 euro per semester en 350 euro per jaar.

Voor dieselwagens

Diesel

2017

2020

2025

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Euro 5
Ingeschreven voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten na betaling

Euro 4
Ingeschreven voor 1/1/11

Toegelaten

Toegelaten na betaling

Niet toegelaten

Euro 3 met roetfilter
Ingeschreven voor 1/1/06

Toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 3 zonder roetfilter
Ingeschreven voor 1/1/06

Toegelaten na betaling

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 2
Ingeschreven voor 1/1/01

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 1
Ingeschreven voor 1/1/97

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 0
Ingeschreven voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Voor benzinewagens

Benzine / CNG

2017

2020

2025

Euro 6

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Euro 5
Ingeschreven voor 1/9/15

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Euro 4
Ingeschreven voor 1/1/11

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Euro 3
Ingeschreven voor 1/1/06

Toegelaten

Toegelaten

Toegelaten

Euro 2
Ingeschreven voor 1/1/01

Toegelaten

Toegelaten

Niet toegelaten

Euro 1
Ingeschreven voor 1/1/97

Toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Euro 0
Ingeschreven voor 1/7/92

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Niet toegelaten

Keer terug naar de hoofdpagina over wegentol en lage-emissiezones in België.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken