Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / We rijden steeds vaker alleen in de auto

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-02-2023

Carpoolen blijft een marginaal fenomeen, toch als we naar de statistieken van Vinci Autoroutes kijken. In 84,7% van de verplaatsingen zitten we alleen in onze auto.

Eerst enkele kanttekeningen bij dit door Vinci Autoroutes uitgevoerde onderzoek: het betreft het Franse wegennet en spitst zich toe op de snelwegen. Toch durven we de bevindingen doortrekken naar België en stellen dat ook wij meestal alleen in de wagen zitten wanneer we ons verplaatsen. In Frankrijk zou gemiddeld 84,7% van de bestuurders alleen onderweg zijn. En dat met steeds grotere wagens... De jaarlijkse Autosolisme-barometer, zoals Vinci Autoroutes dit onderzoek noemt, spreekt bovendien van een toename van 2,5% ten opzichte van 2021.

De barometer baseert zich op het wegennetwerk van Vinci Autoroutes in 11 Franse steden, waarbij 700.000 voertuigen elektronisch onderzocht werden om het aantal inzittenden te bepalen. Het ging om de periode van half september tot half november 2022, met uitzondering van de schoolvakantieperiodes. De piek van bestuurders die alleen onderweg zijn, wordt waargenomen tussen 7 en 8 uur 's morgens (89%). De gemiddelde bezettingsgraad per auto bedroeg 1,24 inzittenden per auto, terwijl de Franse overheid mikt op minstens 1,75 – een theoretisch richtcijfer dat de CO2-uitstoot per hoofd wil reduceren.

 

 

En carpoolen?

Vinci Autoroutes heeft verschillende carpooloplossingen geïnstalleerd, verspreid over 46 parkings met 4.000 gratis parkeerplaatsen aan de rand van de snelwegen. 97% van de gebruikers van deze diensten toonde zich tevreden over dit pendelalternatief waarbij mensen die naar eenzelfde locatie pendelen, een wagen gaan delen. Voor de nodige motivatie zorgde het positieve effect op het milieu (28%), de sfeer en gezelligheid (27%) en de lagere kosten (26%).

Toch blijft carpooling een marginaal fenomeen.

Waarom rijden we liever alleen?

Waarom rijden we zo vaak alleen, ondanks de files en ondanks de hogere brandstofprijzen? Uit egoïsme? Misschien wel een beetje, want de flexibiliteit van de auto wordt gekoesterd. Bovendien geven een heleboel automobilisten aan dat ze hun dagelijkse pendelrit combineren met het afzetten van andere gezinsleden.

Een heleboel respondenten geven ook aan dat ze die "alleentijd" in de wagen nodig hebben, als rustmoment tussen hun professionele en hun private leven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten