Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi wordt promotor brandstofcel binnen Volkswagen-groep

Geschreven door David Leclercq op 10-03-2016

Audi gaat in de Volkswagen-groep de leiding nemen in de ontwikkeling van toekomstige voertuigen met brandstofcel.

Audi heeft aangekondigd dat het zich gaat concentreren op de ontwikkeling van de brandstofcel, een technologie die het merk als eerste binnen de Volkswagen-groep zal toepassen, maar vervolgens zal doorgeven aan de andere merken. Zo kan Audi alle eer toekomen, opdat het merk uit Ingolstadt zijn reputatie van innovator kan waarmaken.

Noodzaak

Een eerste concrete visie van die nieuwe strategie werd al onthuld op het jongste salon van Detroit in januari van dit jaar, met de conceptcar Quattro h-Tron, de voorloper van een waterstof-SUV die in 2020 het daglicht zou kunnen zien. Stefan Knirsch, de nieuwe baas ontwikkeling, verdedigde overigens de noodzaak te investeren in brandstofceltechnologie, zelfs nog voordat elektrische auto's terrein beginnen te winnen op de markt. Eenvoudigweg omdat het stroomnetwerk nooit een wagenpark van volledig elektrische wagens aankan.

Voordelen

Knirsch denkt verder ook dat de waterstofauto een grote rol te spelen heeft, want de batterij is in dat geval veel kleiner, terwijl een dergelijke auto ook een pak minder duur gebouwd kan worden en ook lichter is. Bovendien heeft een dergelijk voertuig het voordeel dat het slechts enkele minuten duurt om te tanken. Hoewel nog geen enkele lanceringsdatum gecommuniceerd werd, geeft Kirsch aan dat het eerste toekomstige voertuig met brandstofcel van Audi wellicht zal lijken op de volledig elektrische SUV die in 2018 gelanceerd zal worden, de Q6. "Voor de elektrische voertuigen hebben we gekozen voor de SUV, want zijn koetswerk geeft ons meer ruimte voor het technische gedeelte, terwijl we er ook betere marges op halen. Dezelfde aanpak zal toegepast worden voor waterstofauto's", klinkt het.

Kosten verlagen

De weg naar de waterstofauto zal nog lang zijn. Want zoals Knirsch al aangeeft, zullen de productiekosten nog heel wat naar beneden moeten: "We kunnen geen 150.000 euro vragen als we ook nog auto’s willen verkopen." Hij liet eveneens weten dat Audi ook nadenkt over een globaal systeem voor de delicate, zeer energieverslindende productie van waterstof. Maar wat dat betreft heeft Knirsch er alle vertrouwen in: “We zijn nu al zeker dat we in de mogelijkheid zullen zijn om CO2-neutrale waterstof aan te bieden". Wordt vervolgd...

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten