Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Rolls-Royce volledig elektrisch in 2030

Verwachte lancering : 01-03-2023

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-02-2022

Tegen 2030 zullen alle Rolls-Royce-modellen elektrisch zijn, in het kielzog van het eerste volledig elektrische model van het merk, de Spectre, die in 2023 zal worden gelanceerd.

Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce, heeft aangekondigd dat het gamma van de prestigeconstructeur vanaf 2030 volledig elektrisch zal zijn. Dat later dan directe concurrent Bentley, die vanaf 2025 zal afstappen van verbrandingsmotoren. We hoeven echter niet tot het einde van het decennium te wachten om de eerste elektrische Rolls-Royce te zien, want het luxemerk van de BMW-groep zal in 2023 de uitsluitend elektrische coupé Spectre op de markt brengen. De Cullinan, Ghost en Phantom zullen dan volgen met nieuwe generaties zonder benzinemotor.

>> Lees ook – Topjaar voor Rolls-Royce

Voldoen aan de vraag

Nadat 2021 een recordjaar is gebleken in de 117-jarige geschiedenis van het merk, heeft Rolls-Royce bevestigd dat de tweede generatie van de Ghost het laatste nieuwe model met verbrandingsmotor was dat door het eerbiedwaardige Britse merk op de markt wordt gebracht. In 2022 moeten we niets nieuws verwachten uit Goodwood, maar in 2023 komt de eerste volledig elektrische Rolls-Royce op de markt: de Spectre, die de Wraith zal vervangen.

In tegenstelling tot de meeste andere constructeurs zal Rolls-Royce echter niet louter vanwege wettelijke vereisten de elektrische toer op gaan, maar gewoon om aan de groeiende vraag van klanten te voldoen, aldus de CEO aan het Britse Autocar: "We worden niet alleen gedreven door de wet: we worden ook gedreven door ons vrij jonge cliënteel over de hele wereld, en we zien steeds meer mensen actief vragen om een geëlektrificeerde Rolls-Royce.”

Jonger cliënteel

De gemiddelde leeftijd van Rolls-Royce-kopers is aanzienlijk gedaald en bedraagt nu 43 jaar. Een cijfer dat nog verder zal dalen en dat een meer elektrisch bewuste klantenkring impliceert. Zo verklaarde Müller-Ötvös dat "veel van onze klanten al een elektrische auto bezitten, of het nu een Tesla, een BMW of een ander model is.” Een doelgroep die dus al ervaring hebben met het gebruik van een elektrische auto, inclusief de gewoonte om op te laden en rekening te houden met het rijbereik.

Het blijkt echter ook dat dit jongere publiek meer geneigd is om zelf te rijden. Terwijl in 2010 slechts 20% van de Rolls-Royce-klanten achter het stuur te vinden was, zit nu 80% van hen op de bestuurdersstoel in plaats van achterin. Een belangrijke verandering, waardoor de Rolls-Royce-baas van mening is dat de invoering van autonome rijfuncties niet urgent is en zal gebeuren wanneer de vraag van de klanten dit vereist.

Powered by BMW

Natuurlijk zullen ook toekomstige elektrische Rolls-Royces gebruik blijven maken van aandrijflijnen en veel van de onderdelen uit de organenbank van BMW. Maar een BMW omdopen tot Rolls-Royce is uit den boze. De Goodwood-producten zullen hun specifieke luxe-architectuur behouden, terwijl ze profiteren van het Spectre-testprogramma van meer dan 1,5 miljoen mijl in alle denkbare omstandigheden. Het gaat om motoren en accupakketten die BMW ook gebruikt in zijn eigen topmodellen, zoals de nakende i7,maar met een Rolls-Royce-specifieke afstelling.

>> Lees ook – Rolls-Royce Spectre is 100% elektrische opvolger Wraith

Geen verlies van rentabiliteit

Hoewel Rolls-Royce deel uitmaakt van de BMW-groep, betekent zijn status als topklassemerk dat veel eigen ontwikkelingen nodig zijn, die veel geld hebben gekost en zullen blijven kosten voor zo'n "klein" merk. Dat zal echter geen grote invloed hebben op de prijs van toekomstige elektrische modellen, aangezien Rolls-Royce “nooit de prijzen bepaalt op basis van de kosten, maar op basis van het segment en de inhoud”.

Dit betekent dat de volgende Phantom EV niet noodzakelijk duurder zal zijn dan het huidige V12-model met benzinemotor, dat een basisprijs heeft van 374.000 pond, of ongeveer 447.000 euro. Voor de constructeur blijft het bieden van prestaties voor zijn elektrische modellen die het verlies van de V12 zullen compenseren, een prioriteit. De nadruk van de elektrische aandrijflijn zal daarom liggen op koppel en soepelheid in plaats van op absoluut vermogen, zoals het een Rolls-Royce betaamt, die "soepelheid van beweging, stilte van beweging, een ritje op een vliegend tapijt, extreme kwaliteit, enzovoort" moet bieden.

Zoals we al eerder zeiden: als er één historisch merk is dat geknipt lijkt voor het elektrische tijdperk, dan is het Rolls-Royce wel, want dit type motorisering beantwoordt aan de criteria van het merk inzake uitmuntendheid en comfort. Bovendien mogen we niet vergeten dat enerzijds het aantal kilometers en de gemiddelde reisduur van Rolls-Royce-klanten over het algemeen lager zijn dan die van ‘gewone stervelingen’ en dat anderzijds oplaadpunten voor hen gemakkelijker toegankelijk zijn, zowel thuis als in de gebruikelijke ‘drop-off points’ – hotels, tweede verblijven, werk, enzovoort.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten