Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Porsche op het salon van Brussel 2017

Geschreven door David Leclercq op 23-12-2016

Het Porsche-gamma onderging de voorbije jaren zware evoluties, niet het minst onder de motorkap, waar drukvoeding en hybride versies ook in Zuffenhausen niet meer weg te denken zijn.

PANAMERA

De tweede generatie van de Porsche Panamera wijdt het nieuwe MSB-platform van de Volkswagen-groep in. Dat maakt hem 3 centimeter langer, maar gaf de ontwerpers ook de gelegenheid om het concept van de vierdeursberline uit Stuttgart opnieuw uit te denken. Niet iedereen was weg van de stijl van zijn voorganger, die gelanceerd werd in 2009, en Porsche heeft dan ook beslist om deze tweede generatie een look te geven die beter aansluit bij de rest van de familie. Opdracht volbracht: door de daklijn achteraan met 2 centimeter te verlagen deden de ontwerpers de Panamera meer op de 911 lijken. Binnenin is de revolutie compleet. Het interieur biedt nog altijd maar plaats aan vier inzittenden, maar valt avant-gardistisch of zelfs futuristisch te noemen. De instapversie wordt aangedreven door een V6 van 330 pk, terwijl de Panamera S Diesel met zijn V8 van 422 pk de enige zelfontbrander in het gamma is. Porsche maakt van het salon gebruik om de Panamera 4 e-Hybrid op de Belgische markt te lanceren: een vierwielaangedreven plug-inhybride met een gecombineerd vermogen van 462 pk.

718 BOXSTER & CAYMAN

De vernieuwing van de Boxster-Cayman-familie was een harde klap voor de Porsche-diehards. De kleine roadster en coupé zeiden de flat six namelijk vaarwel: onder de motorkap van de 718 Boxster en Cayman liggen enkel nog viercilinder-boxers. De instapversie wordt aangedreven door een tweeliter van 300 pk, terwijl de S-versie uitgerust is met een 2.5-biturbo van 350 pk. Hoewel de klank meer doet denken aan die van een 356 dan aan die van een 911, behoort het onderstel van de 718 qua dynamisch evenwicht tot de beste van de markt.

911

Net als bij de 718 veroorzaakte ook de jongste update van de 911 heel wat polemiek, zij het hier niet door het verlies van twee cilinders, maar door de toevoeging van twee turbo’s. Bij de midlifefacelift voor 2016 hebben de Carrera en Carrera S hun atmosferische zescilinder-boxers ingeruild voor een drieliter-biturbo. De instapversie produceert 370 pk, terwijl de S-versie goed is voor 420 pk. De enige versies in het gamma die nog een atmosferische motor hebben, zijn de GT3, GT3 RS en de R.

Ontdek ook

MACAN | Deze verbluffend levendige en dynamische SUV heeft als instapmotor een kleine tweeliter van 252 pk onder de kap, terwijl de V6-versies 340 tot 400 pk ontwikkelen. De Diesel wordt aangedreven door een drieliter-V6 van 258 pk.

 

Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten