Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / ANALYSE - Autosalon Genève 2019 : Tussen elektrische ambitie en onzekerheid

Geschreven door Tony Verhelle op 06-03-2019

Op het eerste gezicht twee tegensprekelijke tendensen op het 89ste salon van Genève, maar ze hebben wel degelijk met elkaar te maken.

Genève zal altijd synoniem zijn met de koortsachtige activiteit die constructeurs plots weer aan de dag leggen met de nieuwe lente in zicht, terwijl alle kleinere autobouwers/ambachtslui weer alle centjes uit hun spaarpot hebben gehaald om hier een minuscuul standje te komen bemannen, al was het maar een auto met een tafeltje en 2 stoelen.

Maar overal is er dezelfde tendens: de elektrische aandrijving is geen mogelijke vraag/oplossing meer, ze is een feit, van de kleine twee/driewieler tot de hypercar van Pininfarina, de Battista met 1900 pk en 2300 Nm koppel. Het is dan ook van moetens: nagenoeg niemand kan de komende restricties op het gebied van CO2-uitstoot halen zonder zijn aanbod (deels) te elektrificeren of het moest Mazda zijn met zijn SkyActiv-X motortechnologie, en dan nog. Over waterstof wordt op dit ogenblik nog minder gesproken, maar wees maar zeker dat achter de schermen ook daaraan naarstig gewerkt wordt, met vooral de Aziatische constructeurs (weeral) in de commandostoel.

Onrust is ook duidelijk aanwezig. Brexit komt verraderlijk dichtbij, zonder deal voorlopig en die grote onzekerheid haten ondernemers.VS-president Trump gooit ook al roet in het Europese eten (vooral dan van de Duitse prestigeconstructeurs) met zijn mogelijke vervijfvoudiging van de importtaksen op buitenlandse auto’s. Protectionisme steekt overal weer de kop op en in een gemondialiseerde markt als de autosector zorgt dit voor bijkomende hoofdbrekens.

PSA-topman Carlos Tavares, op dit ogenblik ook voorzitter van de Europese constructeursvereniging ACEA, verwoordde dit gisteren het scherpst: hij verwacht vanaf nu tot 2030 gewoon regelrechte chaos in de autowereld en met priemende vinger wijst hij in de richting van onze politieke verantwoordelijken. Als een echte drama-queen en niet vies van een beetje morele chantage roept hij de modale kiezer op om in mei consequent tegen de huidige Europese regelgevers te stemmen omdat de hele Europese auto-industrie in gevaar zou zijn. Dat die mede in gevaar is door haar gesjoemel en haar kortzichtigheid op het gebied van nieuwe aandrijftechnieken wordt uiteraard met de mantel der liefde bedekt.

Kortom, hier in Genève heerst wel degelijk het gevoel van een kantelpunt. Ook omdat voor het eerst 7 grotere spelers (waaronder Ford, Volvo, Opel, Mini, Jaguar, Land Rover en dergelijke) het niet opportuun vonden om in Genève aanwezig te zijn. Wees maar zeker dat ook de Zwitsers geschokt zijn: zelfs het ‘heilige’ Genève blijkt niet onaantastbaar

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten