Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Batterijen: prijsdaling zal verkoop stimuleren

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-05-2017

Een studie voorspelt dat één kWh opslagcapaciteit tegen 2025 ongeveer 100 dollar zou kosten, tegenover 400 dollar/kWh vandaag. Het gemiddelde rijbereik zou tegen dan ook groeien tot 600 kilometer. Zal dat volstaan om de verkoop op te drijven?

Een rapport van het consultancybedrijf Blackrock Investment Institute voorspelt voor de komende tien jaar een forse prijsdaling voor batterijen. Daarmee zullen autobouwers de prijs van hun elektrische auto’s kunnen drukken en tegelijk hun marges kunnen vergroten. Bovendien zouden batterijen ook compacter en lichter worden. Genoeg om tegen 2025 te mogen rekenen op een rijbereik van 600 kilometer. Bovendien zou ook het laden sneller verlopen.

Grondstofprijzen

De daling van de prijs per kWh zou in de eerste plaats te danken zijn aan lagere grondstofprijzen. Ook de technologie zou verbeteren en de productieschaal zou vergroten, al blijft de elektrische auto nog marginaal. Tegen 2025 wordt uitgegaan van een marktaandeel van 5 à 6 procent wereldwijd en 10 procent in Europa en China. Dat is voldoende om de grote autobouwers ertoe aan te zetten om meerdere elektrische modellen in hun catalogus te voorzien tegen 2025, met de nodige investeringen.

Rijbereik

Dankzij de technologie zou de opslagcapaciteit vanaf 2020 elke 2 jaar met zo’n 10 procent gaan toenemen. Het lijkt daarom geen ijdele hoop meer dat we tegen 2025 elektrische auto’s gaan zien met een rijbereik van 600 kilometer. Omdat bovendien de prijs per kWh zou dalen van 400 dollar (360 euro) vandaag naar ongeveer 100 dollar (90 euro) in 2025 zou het mogelijk worden om een elektrische stadsauto te kopen voor minder dan 10.000 euro. Temeer omdat de Chinese autobouwers op dit vlak grootse ambities hebben. Daardoor ontstaat daar een markt voor de producenten van onderdelen en materialen van batterijen. Ook Noorwegen speelt een voortrekkersrol. Oslo wil zelfs binnen te 10 jaar de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor verbieden. En Indië zou in 2030 hetzelfde gaan doen.

Bus

Een laatste duw in de rug zou kunnen komen van het openbaar vervoer, bovenop de lastenboeken van overheden die een uitstootvermindering opnemen en de fiscale stimuli voor bedrijven en particulieren. De (grote) steden letten steeds meer op hun koolstofbalans en hun uitstoot. Daarom vallen dieselbussen uit de gratie. Omdat niet overal trams kunnen worden geïnstalleerd zou elektriciteit de openbare diensten moeten helpen om hun doelstellingen rond schone mobiliteit tegen 2025 te halen. Dan moet wel nog de bronvervuiling worden aangepakt, bij de productie van de stroom, en vervolgens de recyclage worden verbeterd. De onderdelen van batterijen zijn namelijk niet allemaal hernieuwbaar, en dan vooral niet het lithium, dat bijna volledig wordt gewonnen in Bolivië (Zuid-Amerika).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten