Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Merkel gaat constructeurs straffen, niet diesels

Geschreven door David Leclercq op 07-09-2017

In volle verkiezingscampagne heeft Angela Merkel aangegeven dat ze autoconstructeurs wil straffen die hebben gesjoemeld met hun diesels. De motor zelf wil ze echter buiten schot houden.

De crisis die de Duitse autosector treft, woedt nu al 2 jaar onafgebroken – Dieselgate kwam uit net na het autosalon van Frankfurt in 2015. Er is echter geen sprake van om terug te krabbelen en de dieselmotor de rug toe te keren die de Duitse autobouwers zo rijk heeft gemaakt en waar ze uiteraard ook veel in hebben geïnvesteerd. Misschien zelfs iets te veel, want Duitsland is te laat op de trein van de elektrische auto gestapt en vandaag overheerst Tesla in het luxesegment van deze sector.

Steun eerder dan beperkingen

Angela Merkel verkeert in volle verkiezingscampagne en heeft beloofd dat de meest vervuilde Duitse steden steun zullen krijgen van een fonds dat nu al 1 miljard euro bevat en waar de autobouwers zelf voor de helft aan hebben bijgedragen. Het bestuur van die steden kan uit dat fonds putten om laadpalen op te richten voor elektrische auto’s of om hun openbaar vervoersnetwerk te ontwikkelen. Maar op het eerste gezicht lijkt haar prioriteit vooral om “een inrijverbod in deze steden te vermijden”, want dat zou voor de kandidaat-bondskanselier een nachtmerrie worden voor “alle” verkozenen.

Probleem van volksgezondheid

Deze soepele opstelling van Merkel betekent wel dat het probleem niet bij de wortel wordt aangepakt. En hoewel wij verzot zijn op auto’s in al hun vormen, tonen wetenschappelijke studies toch aan dat jaarlijks duizenden mensen overlijden als gevolg van de berucht NOx of stikstofoxiden. Laat ons trouwens niet vergeten dat die sinds kort ook worden uitgebraakt door benzinemotoren (met directe injectie). Die laatste blijven trouwens vrij rondrijden, want geen enkele wet legt hen filters op zoals dat wel het geval is voor moderne diesels. Europa verplicht hen enkel vanaf september 2017 tot een partikelfilter. Het Duitse gerecht ziet de zaken echter anders en zou wel kunnen overgaan tot een verbod, vooral in München en Stuttgart, waar de normen zwaar worden overschreden.

Onhaalbare normen

Duitse constructeurs die al een paar jaar een kartel bleken te vormen wanneer het gaat over uitlaatgasreiniging, zijn al betrapt in augustus en hebben maatregelen genomen om meer dan 5 miljoen dieselvoertuigen te “corrigeren”. Maar blijkbaar volstaan die maatregelen niet om de uitstoot onder de normwaarden te krijgen.

Belang van een industrie

In deze crisis wil Merkel in de eerste plaats proberen om de werkgelegenheid te vrijwaren, want de autosector is in Duitsland goed voor 800.000 banen. Daarom wil ze de geit en de kool sparen door enerzijds de sjoemelende constructeurs te bestraffen maar anderzijds te beloven het vertrouwen in de dieselmotor weer te herstellen. Met uitzondering van de Groenen in de Bundestag heeft trouwens geen enkele partij in Duitsland plannen om verbrandingsmotoren over een paar jaar te verbieden, zoals zovele andere Europese landen wel willen doen. Diesel wordt door de Duitse politiek gezien als een “overgangstechnologie”, zoals vicekanselier Sigmar Gabriel van de SPD afgelopen maandag nog benadrukte.

Het kind en het badwater

We weten in elk geval dat we niet onder de dieselmotor uit kunnen, al was het maar om de door de Europese Unie voorgeschreven CO2-normen te halen. En verder mag diesel dan erg vervuilend zijn, de technologie is de jongste jaren wel sterk geëvolueerd. Maar ongetwijfeld is dat te snel en te slecht georganiseerd verlopen. De Brusselse technocraten hebben namelijk het wettelijke kader gecreëerd voor de uitstootgrenzen. Vaak gebeurde dat met veel nattevingerwerk en lieten ze de machtige industrie haar ding doen zoals zij dat goed achtte. In plaats van de auto-industrie weer carte blanche te geven rond de evolutie van de dieselmotor, is het misschien wel intelligenter en duurzamer om de lidstaten te laten beslissen wat voor de algemene volksgezondheid de beste oplossing is…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten