Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Jongeren minder gebekt op rijbewijs

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-02-2016

In 2015 werden 122.722 rijbewijzen afgeleverd in België. Dat is een daling met 10 procent tegenover 2010. Het verschil is vooral te wijten aan de onverschilligheid van tal van jongeren ten opzichte van het roze papiertje.

Willen jongeren niet meer met de auto rijden? De cijfers van de FOD Mobiliteit tonen in elk geval aan dat er jaarlijks steeds minder rijbewijzen aan jongeren afgeleverd worden. In 2015 haalden 122.722 personen hun rijbewijs, dat is 2,7 procent minder dan in 2014 en 10 procent minder dan in 2010. Uit de gegevens blijkt dat nog maar 56,7 procent van de nieuwe bestuurders tussen 18 en 20 jaar is, terwijl in 2010 hun aandeel veel groter was. Zo zijn er tegenover 2010 10,3 procent minder jongeren van 18 jaar en zelfs 15 procent minder jongeren van 19 jaar.

Internationaal fenomeen

België is niet het enige land waar de daling zich voordoet. In Québec, in Canada, is er al sinds 1991 sprake van een progressieve daling. In de Verenigde Staten (waar jongeren al vanaf 16 jaar hun rijbewijs kunnen halen) had in 2014 zelfs 23 procent van de 20- tot 24-jarigen nog geen rijbewijs, terwijl dat in 1983 amper 8 procent was. Bij onze Franse buren constateren we dezelfde trend. Jongeren halen hun rijbewijs niet meer systematisch op 17,5 jaar zoals vroeger, maar eerder vanaf 22-23 jaar. Al is zoals altijd met statistieken enige duiding en achtergrond op zijn plaats. Zo zien we dat jonge stedelingen minder geneigd zijn om hun rijbewijs te halen dan hun leeftijdsgenoten die buiten de stad wonen.

Een smartphone en autodelen

De daling van de interesse voor het rijbewijs – dat in de jaren 80 en 90 onlosmakelijk verbonden was aan het imago van vrijheid – is te wijten aan verschillende factoren volgens verschillende studies. Eerst en vooral is er de geografische situatie. Een stedeling wordt, doordat hij over andere transportmiddelen beschikt, minder verleid door een auto. Ten tweede zijn de communicatiemogelijkheden ondertussen ook geëvolueerd. De dag van vandaag kan een jongere, wanneer die wil praten of in contact wil staan met zijn vrienden, gemakkelijk gebruikmaken van zijn computer, online verbonden spelconsole of smartphone. Er komt geen verplaatsing meer aan te pas. En wanneer hij/zij zich toch moet verplaatsen, dan worden er andere transportmiddelen ingeschakeld, zoals de fiets, autostop of het openbare vervoer. Maar er wordt ook steeds meer en meer aan autodelen gedaan door de toegankelijkheid van verschillende applicaties en online mogelijkheden.

Te duur

Een ander aspect is de financiële kant. Een rijbewijs halen wordt steeds duurder, vooral in landen waar het verplicht is lessen te volgen. Verder brengt het gebruik van een wagen ook tal van kosten met zich mee, niet het minst de verzekering wanneer je jonger bent dan 25 jaar. Daarbovenop komen nog eens belastingen, onderhoudskosten, parkeer- of tolkosten en natuurlijk de brandstofkosten. En dan spreken we nog niet van een eventueel pv... Tot slot kunnen voor de jongeren die in of rond de stad wonen, de files en de beperkingen eveneens ontmoedigend werken en de behoefte aan het halen van een rijbewijs uitstellen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten