Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Nieuwe verbruiks- en uitstoottests sinds 1 september

Geschreven door Olivier Maloteaux op 07-09-2017

Sinds 1 september jongstleden worden het verbruik en de uitstoot van nieuwe auto’s volgens een nieuwe procedure gemeten, die dichter bij de realiteit zou moeten liggen. Laat ons bekijken wat er verandert.

De Dieselgate-affaire van Volkswagen heeft duidelijk gemaakt hoe onrealistisch de uitstoottests zijn die worden gedaan tijdens de homologatie van nieuwe voertuigen. Ze vinden plaats op een rollenbank in laboratoria en liggen erg ver verwijderd van de reële omstandigheden. Daarom zijn hun resultaten ook veel lager dan in de echte wereld. De constructeurs en de overheden hebben daarom beslist om de tests te herwerken. De nieuwe procedure heet WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) en werd op 1 september van dit jaar van kracht voor alle modellen die sindsdien op de markt zijn gekomen. Vanaf 1 september 2018 wordt ze verplicht voor alle auto’s die nieuw verkrijgbaar zijn.

Meer realistisch

De nieuwe procedure onderscheidt zich door meer realistische tests, met onder meer een lagere begintemperatuur dan voordien (14 graden Celsius in plaats van 20 à 30 graden), een langere tijdsduur (30 in plaats van 20 minuten), minder tijd die stilstaand wordt doorgebracht (13 procent van de totale testduur, tegenover 25 procent voordien) en een hogere gemiddelde snelheid (46,6 km/h in plaats van 34 km/h en een hoogste snelheid van 131 km/h in plaats van 120 km/h vroeger).

In het labo en op de weg

De nieuwe verbruikstests worden nog steeds in een laboratorium uitgevoerd, maar de procedure omvat ook een test op de openbare weg. Die laatste heet RDE (Real Driving Emissions) en wordt afgelegd op een gevarieerd parcours (stad, buitenwegen en snelweg). Daarbij wordt niet het verbruik gemeten, maar wel de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. De nieuwe test houdt voortaan ook rekening met de uitrusting van de auto. Er komen dus verschillende CO2-waarden voor één zelfde model.

Overgangsfase

We zeiden het al: de nieuwe testprocedure is aanvankelijk enkel verplicht voor modellen die nu nieuw op de markt komen. Pas op 1 september 2018 wordt de WLTP-norm verplicht voor alle nieuwe auto’s (dus ook versies afgeleid van bestaande modellen). Concreet betekent dit dat we in de showroom gedurende één jaar modellen zullen zien die nog zijn getest volgens de oude NEDC-cyclus naast andere die al WLTP-getest zijn. Let dus op met cijfers wanneer je gaat vergelijken in het licht van een aankoop… Meer informatie over deze nieuwe WLTP-normen vindt je hier: http://helderoveruitstoot.be/

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten