Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / BMW AirTouch en andere technologie op CES

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-01-2016

Herkenning van gebaren is het nieuwe stokpaardje van BMW. Dat heeft het merk gedemonstreerd tijdens de CES in Las Vegas. Het ontwikkelt nog andere nieuwe technologie, ook voor motorrijders.

AirTouch is de nieuwe naam die BMW gebruikt voor technologie die gebaren herkent. We kregen al een voorsmaakje in de 7-Reeks. Maar op het elektronicasalon van Las Vegas (CES) gaat het merk uit München nog een stap verder. De detector herkent nog meer en vooral complexere gebaren. Bovendien kan AirTouch gebruikt worden om handelingen te bevestigen via een knop aan het stuur of, voor de passagier, op de boordplank.

Concept i Vision: kale i8

Ter demonstratie heeft BMW een i8 Spyder uitgekleed en omgebouwd tot het studiemodel i Vision. Zo springt de centrale console met het grote panoramascherm van 21 scherm nog meer in het oog. Dit prototype toont de mogelijkheden van AirTouch. Deze technologie  werkt zoals een aanraakscherm, maar dan zonder dat je het oppervlak moet aanraken. Handbewegingen zoals bij een tablet volstaan, maar je moet niet aan het scherm komen. Het studiemodel is ook uitgerust met een head-up display en een vereenvoudigde ergonomie. De draaiknop om de rijmodus te selecteren is links van het stuurwiel geplaatst.

Concept i3: parkeren met gebaren

Nog op de CES heeft BMW een i3 onthuld met een systeem in de bumpers. Hiermee wordt de eigenaar herkend en die kan zijn of haar auto met enkele gebaren uit een parkeerplaats of garage rijden. De auto beschikt over een 3D-beeld via een camera om obstakels of andere voertuigen niet te raken. Op de telefoon van de eigenaar verschijnt ook een bericht als iemand te dicht bij de auto komt of probeert weg te rijden met de auto.

Andere technologie

Op de CES toont BMW ook een tweede i8. Die heeft geen klassieke achteruitkijkspiegel. Camera’s kijken naar achteren en sturen hun beelden naar een scherm in de plaats van de centrale achteruitkijkspiegel. BMW heeft ook een cloudservice ontwikkeld om informatie te verspreiden via mobiel internet, vooral over het verkeer en de gevaren op de weg. Het is ook mogelijk om verschillende toestellen met de auto te verbinden en te communiceren met de auto vanop afstand. Tot slot presenteert BMW een head-up display geïntegreerd in een motorhelm. Zo is onder meer verkeersinformatie te zien.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten