Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Volkswagen Taigo?

Geschreven door Klaas Janssens op

De Volkswagen Taigo heeft al voor veel discussie gezorgd op de AutoGids-redactie. Wat vindt Klaas Janssens leuk en wat jammer na een weekje testrijden met de 1.0 TSI R-Line?

31.635 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

"Een Volkswagen met het sexappeal van een cactus", zo omschreef AutoGids-collega Steven Appelmans de nieuwe VW Taigo. "Ik raak er door geprikkeld, zij het niet op een aangename, laat staan opwindende manier." Hij ziet de meerwaarde niet van deze compacte SUV, die niet veel meer zou zijn dan een T-Cross met een schuine achterklep. En hij krijgt het helemaal op zijn heupen van de door Wolfsburg gehanteerde marketingtaal, die de VW Taigo linkt aan begrippen zoals lifestyle, emotie, individualiteit en sportiviteit.

Maar die Volkswagen Taigo slaagde er wel in onze vergelijkende SUV-test te winnen door zowel de Ford Puma als de Toyota Yaris Cross achter zich te laten, twee modellen die ik persoonlijk erg kan appreciëren. Ik weet niet helemaal wat denken, dus probeer me zelf een mening te vormen. Een weekje testrijden met de VW Taigo 1.0 TSI – als R-Line en met DSG – moet raad brengen.

Leuk

Je hebt ook een 1.5 TSI, maar de 1.0 TSI is eigenlijk leuker. Minder krachtig, maar enthousiaster. En met een leuke ronk. Om vlot in te voegen loont het op de DSG-transmissie met dubbele koppeling in de sportmodus te zetten. Anders is de respons op het gaspedaal wel erg traag, omdat de versnellingsbak snel de hogere verzetten opzoekt om het brandstofverbruik te beteugelen. Veel dorst heeft de turbobenzine niet: gedurende de testweek dronk de VW Taigo niet meer dan 5,3 liter per 100 kilometer.

Ik ben geen fan van dat gedeukte dashboard dat de VW Taigo deelt met de Polo en de T-Cross. Akkoord, het centrale scherm van het infotainmentsysteem staat wat naar de bestuurder gedraaid en dat is ergonomisch goed gevonden, maar het ziet er zo raar uit. Vooral omdat de rest van het interieur haast overdreven symmetrisch en doordacht oogt. Binnenin is de Volkswagen Taigo best ruim en bovengemiddeld functioneel.

Wel leuk: de Volkswagen Taigo combineert veel wat oudere VW-modules (de bediening op het multifunctionele stuur, het infotainmentsysteem dat draaiknoppen combineert met een aanraakscherm, de klassieke versnellingspook in de plaats van een joystick) met slechts enkele nieuwe elementen – met haptische feedback, zoals voor de airconditioning. En dat is een goede keuze, want het bedieningsgemak is superieur aan dat in een VW Golf of Tiguan.

 

Review 2022 VW Taigo

Jammer

Het koetswerkdesign van de VW Taigo is dat van de Nivus, een voor de Braziliaanse markt ontworpen SUV dat wat opgefrist werd vooraleer deze SUV aan de Europese consument te presenteren. Maar die heeft er blijkbaar weinig moeite mee, want de verkoop van de Taigo loopt uitstekend. Ik ben geen fan, want die duikende daklijn kan niet verhullen dat het ontwerp wat inspiratie mist. Zelfs als optionele R-Line oogt deze Volkswagen me te doordeweeks. 

Nu goed, het is en blijft natuurlijk een Volkswagen. Die gaan liever voor deugdzaam en degelijk dan voor wild en gewillig. En toegegeven, als R-Line oogt de VW niet verkeerd. Al begrijp ik dat soort uitrustingspakketten niet helemaal: want die R-vlag dekt geen enkele lading. En dat wordt pijnlijk geaccentueerd door de valse uitlaatpijpen onder aan de achterbumper, eigenlijk niet meer dan uit chroom opgetrokken sierelementen die wel heel hard schreeuwen wat ze eigenlijk niet zijn.

De R-Line komt ook met specifieke sportzetels en die blijken niet berekend op mijn lichaamsvormen, want de rugleuning is zo hard dat ik mijn rug snel ga voelen. Het zou ook zomaar kunnen dat ik intussen echt te oud wordt voor een jeugdig bedoeld product zoals de VW Taigo.  Ook het zicht naar achteren wordt wat gecompromitteerd door die schuine achterruit en de achterklep is aan de zware kant. Maar verder is dit een typische Volkswagen: je krijgt het er niet warm van, maar het geeft wel vertrouwen. 

Review 2022 VW Taigo

Dus?

Mist de VW Taigo meerwaarde? Neen, want Volkswagen vindt er vlot kopers voor. En dat vind ik niet eens zo opmerkelijk, al neig ik zelf eerder naar een Ford Puma of een Toyota Yaris Cross. Mijn mening vloekt dus wel een beetje met die van de eerder vermelde AutoGids-collega's.

Zou ik zelf overstag kunnen gaan? Vraag me naar welke Volkswagen ik prefereer als je me tussen de T-Cross, de T-Roc en de Taigo zou doen kiezen, en ik ga voor de VW Golf.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Taigo

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker