Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X4

Geschreven door David Leclercq op

BMW blijft maar nieuwe varianten toevoegen aan zijn SUV-gamma. De jongste telg heet X4, en is een soort kleine X6. Of een sportieve afgeleide van de X3, zoals u wil.

Prijs
NB

HET CONCEPT

De X-familie is voor BMW een succesverhaal. En geen klein beetje, want het SUV-gamma van de constructeur verleidt vandaag een kwart van zijn klanten. En daarmee is de kous nog niet af als we de slimmerikken van het bedrijf mogen geloven, want ze overwegen om de productie van hun SUV's - die ze zelf liever SAV's en SAC's (voor Sports Acitivity Vehicle en Sports Activity Coupé) noemen - met nog een derde op te krikken, zoals recent nog het Duits economisch tijdschrift Handelsblatt berichtte. De politiek om steeds meer afgeleiden te bedenken, legt BMW duidelijk geen windeieren en de Beiers zijn niet van plan om op te houden nu de zaken zo goed gaan. De X4, die zich opwerpt als een sportieve versie van de X3 zoals de X6 dat is voor de X5, is dus niets anders dan een logisch vervolg op het verhaal.

WAT IS NIEUW?

Uiteraard vinden we de grootste wijziging in de lijn, want de X4 is niets anders dan een coupévariant van de X3. Oordeel zelf maar: het platform is identiek, de wielbasis (2.810 millimeter) en de breedte (1.881 millimeter) zijn dezelfde, maar de auto werd uiteraard lager (3,6 centimeter) en de auto is zo'n 1,4 centimeter langer (4.671 millimeter). Daarmee krijgt het model een meer atletische uitstraling. Door zijn kleinere formaat is hij weliswaar niet zo indrukwekkend als de X6, maar de meningen lijken toch vrij onverdeeld positief. In het interieur wordt de sportiviteit vooral vertaald in stoelen die voorin 20 millimeter lager ingeplant zijn en achterin 28 millimeter lager. Dat maakt hem niet noodzakelijk comfortabeler, want hoewel volwassenen op de achterbank veel been- en hoofdruimte hebben, zitten ze wel met de knieën tegen hun kin. We kwamen al beter tegen, en hetzelfde geldt voor de instap, die alweer achterin wordt bemoeilijk door smalle deuropeningen en een hoge vloer. Een ander slachtoffer van de stijl is de koffer, die 50 liter verkleinde (tot 500 liter), of zelfs 200 liter in de maximale opstelling (1.400 liter).

RIJDT HIJ DAN GOED?

Omdat de X4 wordt gepositioneerd als een sportieve afgeleide van de X3, is hij uitgerust om elke bocht te kunnen bedwingen. Daarom is hij standaard uitgerust het Performance Control (dat het binnenste achterwiel afremt om de auto te helpen insturen) en het actieve stuur (Variable Sport Steering). Op die manier houdt hij zich soeverein wanneer de weg begint te slingeren, en dat was nog meer zo op onze testauto's, die waren uitgerust met de adaptieve schokdemping en... de zescilinder in lijn 35i met 306 pk en 400 Nm. Met een dergelijke cavalerie is het niet moeilijk om je te amuseren: de auto springt letterlijk van bocht naar bocht. Maar hoe getalenteerd hij ook moge zijn, een ballerina is de X4 nog niet en hij herinnert je er bij een actieve rijstijl snel aan dat hij 1.800 kilo weegt. Niet zozeer met overdreven rolneigingen, maar eerder door het rempedaal dat vrij snel aan bijtkracht en dus aan efficiëntie verliest. En er zijn nog twee minpuntjes: het stuur mist centreerneiging als gevolg van een te slappe schokdemping, en in de Comfort-stand klinkt de zes-in-lijn te gedempt.

BUDGET EN UITRUSTING

Het zal niemand verbazen dat de X4 met een vergelijkbare motor gevoelig duurder is dan de X3. Reken op een verschil van 4.000 euro, voor een auto die minder praktisch is, maar die er wel beter uitziet en die vooral een andere stamboom kent. Over het motorenpalet wordt trouwens niet moeilijk gedaan met betrekking tot zijn positionering, want hij laat de 18d vallen en concentreert zich op de nobeler krachtbronnen, tot en met de 35i van 306 pk en de 35d van 313 pk. Maar wie een X4 in huis wil halen, moet een stevig budget meebrengen. Een principe dat trouwens al een succes is geweest voor de dikke X6.

CONCURRENTEN

Die zijn op komst. Of dat proberen ze toch. Binnenkort verwachten we een eerste rivaal voor de... X6. Met zijn X4 heeft BMW dus alweer een forse voorsprong. De enige die hem enigszins in de schaduw kan zetten is de Range Rover Evoque, die ook verleidt met een knap en dynamisch uiterlijk.

ONS VERDICT

BMW blijft het voortouw nemen in de SUV-sector. De X4 profileert zich erg logisch als een compacte afgeleide van de X6 en richt zich dus op levensgenieters die meer geven om het imago van een SUV dan om de praktische voordelen ervan. Natuurlijk is de X4 dynamischer dan de X3, maar toch niet in die mate dat hij een sportieve berline van het gamma kan vervangen.

TECHNISCHE FICHE

Motor: 6-cilinder in lijn, 2.979 cc
Vermogen: 306 pk/225 kW bij 5.800 o/m
Koppel: 400 Nm bij 1.200 o/m
0-100 km/h: 5,5 s
Topsnelheid: 247 km/h
Normverbruik: 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 193 g/km
Prijs testversie: 61.050 euro
Basisprijs: 47.200 euro (20i)

In dit artikel : BMW, BMW X4

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker