Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan Juke: In het gelid

Nissan lanceert een tweede generatie van de Juke. Een compacte SUV die probeert de geest van het eerste model te behouden maar tegelijk zijn controversiële uiterlijk te verzachten. Bijzonder is dat er maar één motor in het aanbod staat.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De eerste Juke kende een fors succes. Vooral dan in Europa, waar er bijna 1 miljoen exemplaren van zijn verkocht ondanks zijn zeer controversiële uiterlijk. Vandaag, in een context met een scherpere concurrentie, is het geen verrassing dat Nissan heeft beslist om het silhouet van de Juke braver te maken maar toch een paar van zijn trekken te behouden. Dat begint bij het zeer platte front en de twee ronde lichtblokken in de bumper. De rest van de lijn is braver maar blijft toch heel persoonlijk, zelfs al neemt hij een paar principes over die we elders al zagen. Kijk maar naar de uitgesproken gordellijn, de piepkleine ruitjes achterin en de in de raamkaders verborgen deurklinken (zoals op de Toyota C-HR).

Wat er verandert

Technisch gezien deelt de Juke heel wat met andere producten van de Alliantie. Zijn platform is het CMF-B dat ook door de Renault Captur en Clio V wordt gebruikt. De SUV groeit ook. Hij is 7,5 centimeter langer (4,21 meter), 2,9 centimeter breder (1,8 meter) en 1,3 centimeter hoger (1,59 meter). De wielbasis groeit met 10 centimeter (2,63 meter), wat de binnenruimte en de stabiliteit bij hoge snelheden verbetert.

Het programma Nissan Intelligent Drive omvat verder een spoorassistent, die net zoals bij Mercedes via de remmen werkt. Ook een afstandsradar, een noodrem, dodehoeksensoren en een legertje camera’s dat elke hoek van de auto in de gaten houdt is van de partij in functie van de opties en het uitrustingsniveau. De ProPilot-functie die we al kennen uit de Leaf helpt om stress in files te verminderen door het rijden te ondersteunen.

Een zeldzaamheid in de autosector: Nissan heeft gekozen voor slechts één motorversie voor zijn Juke. En uiteraard volgen de Japanners daarbij de markttrend: het is een turbodriecilinder op benzine van 1.000 cc, die naar keuze wordt gecombineerd met een manuele zesbak of een gerobotiseerde DCT met 7 verhoudingen (Getrag). In tegenstelling tot wat je zou verwachten is dit niet dezelfde motor als in de Renault Captur, die niet meer dan 100 pk ontwikkelt. Hij is wel afgeleid van de 1.3 die door Renault en Mercedes wordt gebruikt, maar onderging een reeks aanpassingen. Binnen de Alliantie wordt het copy/paste-principe niet zo sterk doorgedreven als elders. Elk van de merken wordt gestimuleerd om zijn eigen specifieke karakter te ontwikkelen. Daarom zijn de inlaat, de uitlaat en de motorsturing volledig herwerkt om te landen op een vermogen van 117 pk bij 5.250 o/m en een koppel van 180 Nm dat vanaf 1.250 o/m beschikbaar is. Als bonus is er een overboost-functie die gedurende 25 seconden 20 Nm extra koppel kan ontwikkelen. Het idee is uiteraard dat de klant zich hierin kan vinden, vooral qua CO2-uitstoot en cilinderinhoud, twee parameters die zowat overal de belastingen bepalen. De CO2-uitstoot die Nissan communiceert is enkel gemeten op de WLTP-cyclus: 5,9 tot 6,4 l/100 km op de gemengde cyclus, dus 135 tot 146 g/km in functie van de gekozen versie. Als we dat omrekenen naar de NEDC-cyclus komen we uit op een startwaarde van 4,8 l/100 km en 110 g/km (DCT-versnellingsbak).

Hoe hij rijdt

Op de weg gedraagt de Juke zich als een middenklasse-SUV. Begrijp daaruit dat zijn enige motorversie wat beperkt is en dat hij misschien wat mager zal lijken in de ogen van wie meer pret zoekt. Maar die manier van denken zal waarschijnlijk toch verdwijnen. Concentreer je dus beter op de soepelheid van de driepitter en op zijn mooie gewilligheid. Bij lage toerentallen davert hij daarentegen als een dieselmotor, terwijl hij ook in ademnood komt als je hem voorbij de 4.500 o/m jaagt, waar hij snel verzwakt. De DCT-versnellingsbak zou goed worden voor 40 procent van de verkoopcijfers. Hij is afgesteld om zachter en meer schokvrij te werken dan in de jongste Renault Clio V, maar zondigt nog door een gebrek aan reactiviteit bij lage toerentallen, waar hij vaak voor een te hoge versnelling kiest. De manuele versnellingsbak van zijn kant is vrij van kritiek, zowel voor wat de spreiding betreft als voor de kwaliteit van de bediening.

Deze eerste test vond plaats op biljartvlakke wegen rond Barcelona zodat de filteringskwaliteiten van de ophanging niet konden uitblinken. Temeer omdat de 19-duimvelgen ook een vertekend beeld gaven. De geluiddemping is daarentegen perfect conform, behalve wanneer je de toerenteller de hoogte injaagt en de driecilinder het interieur vult met zijn typische klank. Qua rijgedrag is de efficiëntie reëel. Volgens Nissan zelf is met de 19-duimbanden de zijdelingse grip zelfs even hoog als in de oude Juke Nismo. Dat is een mooi resultaat en de auto vertoont een reëel evenwicht in bochtige stukken als je abstractie kan maken van het weinig communicatieve stuur dat wat gierig is met sensaties. Daarnaast komen de talrijke rijhulpsystemen trouwens wat te vroeg en vrij abrupt tussenbeide. We hadden wat meer verfijning verwacht. De meeste ervan kunnen echter wel worden uitgeschakeld en ze herinneren ons eraan dat het uur van de zelfrijdende auto nog niet gekomen is.

Budget

De Juke mag dan wel zijn gegroeid, zijn prijzen zijn dat ook. In zijn basisversie kost hij 20.990 euro, wat 10 procent (ongeveer 2.000 euro) meer is dan zijn voorganger. Natuurlijk is dit niet meer dezelfde auto, maar voor een auto in het B-segment is dat toch een grote stap. Er zijn zes uitrustingsniveaus zodat iedereen een versie naar zijn gading moet kunnen vinden. De duurste variant is de Tekna met gerobotiseerde versnellingsbak (een optie van 2.000 euro), die 27.990 euro voor eventuele andere opties kost. Een en ander hangt dus af van je budget, maar ook van de tegenwoordig zeer uitgebreide concurrentie in dit segment.

Ons verdict

De Juke transformeert. Hij is ruimer, beter afgewerkt en helemaal mee qua connectiviteit. Het idee om slechts één motorversie aan te bieden is gewaagd, maar als we er eens goed over nadenken, past deze zet wel bij de tijdsgeest: een lager vermogen en minder uitstoot leiden tot minder belastingen. Deze kleine SUV oogt minder controversieel en is goed op de markt gekomen. Hoewel hij niet de meest dynamische noch de meest performante van zijn segment is, kwijt hij zich wel zonder valse noten van zijn taak.

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Geschreven door op