Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Insignia Sports Tourer

In deze zware tijden steekt de Insignia de Opel-mensen een hart onder de riem. De verkoop van de berline boomt en de Sports Tourer moet dat succes versterken.

Prijs
NB

Terwijl de Vectra Break vrij vierkant was en een beduidend langere wielbasis had dan de berline, hebben de Insignia berline en break dezelfde wielbasis. De Sports Tourer is wel 8 centimeter langer dan de Berline, wat geheel ten goede komt aan de bagageruimte. We konden kort kennismaken met de Sports Tourer op de wegen in het Duitse Taunusgebergte, in de buurt van een uitgeregend Rüsselsheim. De kleine 1.6 T-motor moet in deze break meer dan anderhalve ton voortstuwen, maar hij doet dat redelijk goed ... mits je bereid bent om relatief vlijtig te schakelen. Bovendien legt deze “downsizingmotor” relatief weinig gewicht op de voortrein, wat de Insignia nog levendiger maakt op een bochtig parcours. De diesel voelt zwaarder aan, maar hij heeft wel een fantastische krachten koppelontplooiing, die hem tot de koning van de snelwegen zou moeten maken. Jammer genoeg doet hij dat niet op de stilste manier... Net als bij de berline is de wegligging van deze Sports Tourer van een hoog niveau, alleen hadden we de indruk dat zelfs in de normale stand van de gestuurde schokdemping het geheel wat te stug en daardoor oncomfortabel overkwam. De wat zwaardere en langere achterkant maakt dat de break ook nog iets levendiger uit de hoek komt dan de berline, maar de rijhulpsystemen houden discreet alles binnen de perken.

Met een meerprijs van 700 euro (tegenover de vijfdeursversie, 1.100 euro tegenover de vierdeurs) staat het nu al vast dat de mooi en dynamisch ogende Insignia Sports Tourer een zeker succes tegemoetgaat. De kleine 1.6 T-benzine is daarbij een aangename verrassing als go between tussen de onvoldoende krachtige of soepele 1.8 en de fi scaal zwaar belaste 2.0 T. De 2.0 CDTI 190 lijkt op het eerste gezicht geknipt als dieseltrein voor snelwegverkeer, hoewel ook hij op een bochtig parcours zijn mannetje kan staan. Kortom, de Sports Tourer is een interessante uitbreiding van het recente en succesvolle Insignia-gamma. Net wat Opel nodig heeft...

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker