Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Korte tests / Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S - elektrische racebreak

De gewone Porsche Taycan met zijn vijfdeurscoupékoetswerk niet praktisch genoeg? Dan kan je deze meer veelzijdige Cross Turismo misschien wel smaken. AutoGids kruipt achter het stuur van de krachtigste variant: de Turbo S.

192.581 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Om de ruimte voor de achterste inzittenden en het koffervolume te vergroten laat Porsche het dak van de Taycan Cross Turismo verder naar achteren doorlopen, zoals bij een echte shooting brake. Voor de rest werd heel het onderste gedeelte van het koetswerk aangepast: de bumpers, de zijschorten en de wielkastranden werden voorzien van beschermende kunststof, in het geval van de zijschorten en de diffusor ingelegd met carbon. Een subtiele dakspoiler zorgt voor de finishing touch. Verder valt natuurlijk op dat de ophanging met 20 millimeter werd verhoogd, waardoor deze Taycan minder tegen het asfalt kleeft, al komt hij met zijn hoogte van 1,40 meter nog altijd meer in de buurt van een sportieveling (zoals een BMW M4, die 1,38 meter hoog is) dan van een SUV.

Achterin instappen is niet echt makkelijker: voor wie stevig gebouwd is, zijn de deuren nog altijd smal en laag. Maar wanneer je eenmaal op de achterbank zit, is de grotere hoofdruimte duidelijk. Je kunt er wat meer ademen, maar de voorstoelen (uit één stuk) belemmeren het zicht nog altijd evenveel en de zijruiten gaan niet helemaal naar beneden. Bovendien win je niks aan beenruimte. Kortom, het surplus aan ruimte is uiteindelijk erg relatief en een Panamera Sport Tursimo heeft op dat vlak nog altijd meer te bieden. Wel kun je het interieur wat verhelderen met het groot (vast) panoramisch dak, een optie van 1.754 euro. Onze testauto was er eentje met achterin twee zitplaatsen, waarvan de stoelen (bijna kuipjes) een uitstekende steun bieden en niet te hard bleken. De optie 2+1 raden we echter niet aan, want plaats moeten nemen op de middelste plek is geen prettig vooruitzicht…

In de koffer beschik je afhankelijk van de opstelling van de neerklapbare achterbank (in 60/40-verhouding in het geval van onze testauto) over 379 tot 1.145 liter aan laadvolume. Voorin heb je nog eens 84 liter ter beschikking. Alles bij elkaar is dat niet veel meer dan in een ‘gewone’ Tacyan (366 liter achterin), maar de nieuwe achterklep maakt de koffer wel toegankelijker, wat het dagelijkse gebruiksgemak ten goede komt. Of het makkelijker maakt om je hond mee te nemen. Voor een verre reis met zijn vieren is het nog altijd niet veel, maar een weekenduitstapje is geen probleem. Wie meer wil vervoeren, kan terecht in de accessoirelijst van Porsche, waar je de Performance-dakkoffer van 480 liter vindt die bestand is tot snelheden tot 200 km/u, of zelfs een fietsendrager voor twee fietsen…

Test 2021 Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S

Weggedrag

De bodemvrijheid kan echter met nog eens 30 millimeter worden verhoogd wanneer je de Gravel-modus inschakelt. Die laatste is nieuw, is eigen aan deze Cross Turismo-variant en beïnvloedt ook de motorsturing om de grip op gladde of losse ondergrond te bevorderen. Niet dat het er een rallycrossauto van maakt, maar die extra centimeters kunnen wel het verschil maken wanneer je op een grasberm parkeert of op een plattelandsweggetjes een tegenligger kruist, zonder dat je te veel schrik moet hebben om met twee wielen in de berm te rijden. Bovendien win je er ook mee aan gemoedsrust in de stad, waar sommige verkeersdrempels en stoepranden wat nipt kunnen zijn voor een gewone Taycan.

In ieder geval heeft de extra hoogte (bijna) geen invloed op het weggedrag. De Taycan Cross Turismo is nog altijd aan het asfalt gekleefd, gaat niet rollen in bochten en blijft even plezierig om mee te rijden. Het gewicht is natuurlijk nog altijd hoog (2,4 ton, 25 kilo meer dan de Taycan tout court) en de auto is ook behoorlijk lang (4,97 meter, met een wielbasis van 2,9 meter), maar de vierwielsturing en de snedige stuurinrichting verrichten wonderen in bochten. Het moet gezegd dat wij kennismaakten met de Cross Turismo in zijn topversie, de Turbo S, die kan rekenen op 625 pk (en een piekvermogen van 761 pk, tijdens een launch control), maar vooral ook op een onmiddellijk beschikbare 1.050 Nm.

De acceleraties zijn dan ook verbluffend, met een sprintje van 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden. Om kriebels in de buik van te krijgen! De Cross Turismo Turbo S haalt zijn topsnelheid van 250 km/u bijna te makkelijk, met alleen maar de rolgeluiden van zijn banden op het asfalt en het geluid van de luchtverplaatsing die hij veroorzaakt. En dankzij de akoestische (en warmte-isolerende) ruiten, een optie van 2.008 euro, blijkt ook dat binnen de perken, wat het stealthkarakter van deze Porsche nog versterkt. Maar het meest verbluffende zijn misschien nog de koolstofceramische remmen die standaard zijn op de Turbo S en die je met een enkele, welgedoseerde trap op het rempedaal van 250 naar 120 km/u doen vertragen zonder de minste zwalp- of duikneiging. Kortom, versnellen van 120 naar 250 km/u en weer vertragen naar 120, daar draait deze bolide zijn hand niet voor om.

De batterij van de Taycan Cross Turismo is de grote versie, die van 93,4 kWh. De moeite dus, al is het moeilijk het verbruik onder de 30 kWh/100 km te houden. Op zich komt dat in theorie neer op een rijbereik van 300 kilometer, wat genoeg is om van de ene Ionity-snellader naar de volgende te springen. Het opladen gebeurt snel, met hetzelfde hoge debiet als bij de andere Taycans. Zo recupereerden we aan het Ionity-station van Thieu 62 kWh op dertig minuten. We hadden pas 200 kilometer ‘gespeeld’ en de boordcomputer gaf nog 21 procent batterijlading en 79 kilometer rijbereik aan. Bij een rustigere rijstijl, maar zelfs op de snelweg moet je makkelijk een reëel rijbereik van 300 kilometer kunnen halen (het WLTP-rijbereik bedraagt 412 kilometer).

Test 2021 Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S

Verdict

Het moge duidelijk zijn: als Cross Turismo wordt de Taycan alleen maar beter en biedt hij een antwoord op de kritiek door ruimer en veelzijdiger voor de dag te komen. Maar zou u hem louter voor die eenvoudige praktische overwegingen kopen? Natuurlijk niet. De Cross Turismo is echter, zeker in deze Turbo S-uitvoering, een van de meest sexy en atypische breaks op de huidige markt, en een auto om mee uit te pakken zonder weerga. Degene die je moet hebben om te laten zien dat je het gemaakt hebt… zonder dat je een torenhoge rekening gepresenteerd krijgt door de staat. Kortom, een (echte) Porsche van een nieuwe soort. Veel opwindender dan een Cayenne en zelfs een Panamera...

  • Geslaagde en meer praktische lijn
  • Extra bodemvrijheid komt van pas (comfort)
  • Verbluffende prestaties gevrijwaard
  • Beperkte ruimtewinst
  • Absoluut gezien hoog verbruik
  • Prijs Turbo en Turbo S

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF