Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PROTOTYPETEST - Aiways U5 : Het gele gevaar

De Chinese constructeur Aiways is ambitieus met zijn elektrische SUV. Het onderneemt een 14.000 kilometer lange testrit van China naar Frankfurt, met een duidelijke boodschap: we komen eraan.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Er zijn al veel Chinese merken die hebben beweerd dat ze de Europese markt zouden opschudden, met auto's die veel meer waar voor hun geld zouden bieden. In het tijdperk van de verbrandingsmotor is dat nooit echt gelukt, maar nu het elektrische tijdperk van start gaat, zou dat weleens anders kunnen uitpakken. China staat namelijk heel erg voor op de Europese merken als het over EV's gaat, terwijl het land bovendien quasi een monopolie heeft op lithium én leider is qua batterijfabrieken. Sommige merken zien dus hun tijd rijp, zoals Aiways ('ai-weejs'), een nieuwe constructeur die een globale lancering voorbereidt.

Het eerste model van Aiways, de U5, stond al op het salon van Genève afgelopen maart. Het is een middelgrote SUV (4,68 m lang) met een 190 pk sterke aandrijflijn van BorgWarner en een 65 kWh grote batterij, goed voor 503 km autonomie volgens de NEDC-cyclus. WLTP-cijfers zijn er nog niet. De batterijen komen van CATL, maar Aiways assembleert ze zelf en heeft ook al een eigen productiefabriek uit de grond gestampt in Shangrao. Maar de grote troef van de U5 is zijn prijs: Aiways verwacht een Europese prijs van zo'n 36.000 euro, al zal het merk de SUV enkel aanbieden via leasing (private of corporate).

'Ai' betekent 'liefde' in het Chinees, wat de merknaam de betekenis 'Love your drive' geeft. Maar AI staat ook voor artificiële intelligentie, want de U5 zal gebruik maken van gezichtsherkenning om de bestuurder te identificeren en te waarschuwen als hij slaperig wordt. Stemherkenning is ook aanwezig, net zoals smartphone-integratie via Android Auto. Apple CarPlay behoort niet tot de mogelijkheden.

The Longest Test Drive

Om te bewijzen dat Aiways het serieus neemt met Europa, heeft het merk een meer dan 14.000 km lange testrit georganiseerd met twee prototypes van de U5 van Xi'an naar het salon van Frankfurt, via diverse Europese landen. Wij mochten rijden van Amsterdam naar Parijs, een rit van zo'n 500 kilometer. Dat zou voldoende moeten zijn om de auto grondig te ontdekken.

Alleen verliep het in de praktijk anders dan verwacht. De prototypes die de lange reis ondernemen zijn nog twee generaties verwijderd van het productiemodel dat volgend jaar op de markt moet komen, waardoor eigenlijk enkel de aandrijflijn af was. De zetels zouden nog vervangen worden (gelukkig, want ze waren niet erg comfortabel), net zoals de knoppen in het interieur en aan het stuur en zowat alle software aan boord. 

Daarnaast lag het traject zo goed als volledig op de snelweg, waardoor we het bochtengedrag van de Aiways U5 niet erg goed hebben kunnen ontdekken. Wat we wel hebben opgemerkt, is de aangename rust aan boord dankzij de goede geluidsisolatie en de stille aandrijflijn. Ook is er enorm veel beenruimte aanwezig voor de achterpassagiers dankzij de lange wielbasis. De 190 pk sterke elektromotor zorgt niet voor flitsende prestaties, maar weet vlot genoeg te hernemen voor een snel inhaalmanoeuvre.

Het rijbereik komt niet aan de theoretische 503 km, wij wisten zo'n 300 km te halen op de snelweg. Met een gemengd parcours zou 350 km dus moeten lukken, wat overeenkomt met de testgegevens van de ingenieurs van Aiways, die een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km hebben genoteerd over de reis. Met een snellaadpaal via gelijkstroom kan de batterij in 40 minuten van 20 tot 80% worden opgeladen.

Ons verdict

Aiways heeft een goede start gemaakt en is dus resoluut op weg naar een Europese marktintroductie in 2020, maar alles zal afhangen van hoe ze het hierna aanpakken. Krijgt de nieuwe constructeur zijn U5 op tijd klaar, en weet hij te voldoen aan onze kwaliteitseisen, dan zien we niet in waarom je hem niet zou moeten kopen. Maar dan nog zal het Chinese merk met een sterke marketing moeten komen om ons weg te jagen van onze VW's en Tesla's.

Geschreven door op