Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Octavia Combi RS

Hoewel de Skoda Octavia een van de rationelere modellen op de markt is – zeker in breaklivrei – voegt de RS-versie toch een snuifje frivoliteit toe. Een VW Golf GTI, maar dan veelzijdiger...

Prijs
NB

Net zoals Audi gebruikt Skoda het RS-logo om zijn sportieve versies aan te duiden, in dit geval van de Fabia en de Octavia (berline en break). Met dat verschil dat die RS-varianten bij de Tsjechische constructeur niet op het niveau staan van de gelijknamige supersportievelingen uit Ingolstadt; de afkorting verwijst bij Skoda eerder naar de modellen die je in de categorie van de compacte sportievelingen zou kunnen onderbrengen. Wat trouwens bewezen wordt door deze derde generatie van de Octavia RS, die nog altijd gebruikmaakt van de aandrijfgroep van de Volkswagen Golf GTI. Zelfs voor zijn ietwat ‘sexy’ modellen aarzelt de VW-groep dus niet om de samenwerking tussen zijn merken te maximaliseren. Dat is niets nieuws, want dat was ook al het geval voor de vorige modelgeneraties. Net zoals het feit dat Skoda ook nu weer parallel een Octavia RS met dieselmotor aanbiedt. Die neemt dan weer het aandrijfgeheel over van de Golf GTD. Uiterlijk kun je een Octavia RS benzine en diesel trouwens niet van elkaar onderscheiden. Maar de benzinemotor houdt er wel een ander toerentalregister op na: met de 2.0 TSI wordt de Octavia Combi een echte sportieve gezinswagen.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker