Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Rapid

Skoda breidt zijn gamma uit met de Rapid. Die vult het gat dat is ontstaan met het verdwijnen van de Octavia Tradition, en moet helpen het uitbreidingsplan van het merk waar te maken.

Prijs
NB

De eerste beperkte informatie die we over de Rapid kregen, liet ons denken dat hij zou worden opgebouwd rond de volledig nieuwe modulaire architectuur voor modellen met dwars ingeplante motor van de VW-groep, maar dat is niet het geval. Deze nieuwe bouwbasis werd te duur bevonden (al zal ze wel worden gebruikt onder de volgende Octavia) en werd opzij geschoven ten voordele van een versie van het A0-platform van de groep (Fabia, VW Polo, Seat Ibiza), meer in het bijzonder die van de Roomster. Het weze duidelijk dat de Rapid een bijzonder ruime berline is. Het is er goed toeven, zowel voor- als achterin, maar, zoals we al aanhaalden, op voorwaarde dat je niet probeert om met drie op de achterbank plaats te nemen. Wanneer je dat hebt begrepen, is de Rapid een echte gezinsberline die je bovendien het leven makkelijker maakt met heel wat slimme vondsten.

De nieuwkomer is veel meer een kilometervreter dan de Fabia en komt sereen uit de hoek, maar is ook minder op zijn gemak dan een Octavia, door zijn voortrein die onder sterke belasting sneller verzadigd raakt en soms ook last heeft van parasietreacties door wegoneffenheden. Dat geldt dan vooral voor de dieselversie, waarvan de vooras nog meer motorgewicht moet torsen. Het type klant dat voor de Rapid kiest, zal zich dat echter minder aantrekken en zal daarentegen erg tevreden zijn met de uitstekende motoren op het programma, en dan vooral de twee kleine 1.2 TSI's (86 of 105 pk), die uitblinken door hun levenslust, gewilligheid en rijplezier. De 1.6 TDI blijft zichzelf uiteraard trouw, wat betekent dat hij soepel is, lineair en relatief discreet. Zijn versnellingsbak laat zich echter minder stevig en precies bedienen dan die in de TSI's.

Gesteund door het enorme succes in Europa waagt Skoda vandaag zijn kans in Centraal-Europa en Azië, regio's waar de Tsjechische constructeur voortaan trouwens vooral op rekent voor zijn ontwikkeling. In deze context heeft de Rapid absoluut alle kaarten in handen om er een mooie plaats te veroveren. En in Europa zal hij ongetwijfeld geen problemen ondervinden om zijn doelstellingen te halen. We kunnen ons zelfs inbeelden dat hij gevoelig beter zal doen, dankzij zijn buitengewone verhouding prijs-binnenruimte, zijn talrijke slimme vondsten, zijn geslaagde motoren en de Duitse ernst die hij uitstraalt. Al die kwaliteiten kunnen echter niet verbergen dat de Rapid ook veel betere afwerkingsmaterialen had verdiend, al is dat uiteindelijk zijn enige grote fout.

U kunt de Eerste Test van de Skoda Rapid nalezen in AutoGids 855 van 8/8/2012.

In dit artikel : Skoda, Skoda Rapid

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker