Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 520d (2023) - nieuwe 5 Reeks getest

Geschreven door Steven Appelmans op

Tuurlijk komt de nieuwe BMW 5 Reeks ook met conventionele verbrandingsmotoren. En uiteraard zit daar opnieuw een 2 liter-diesel tussen. Of die combo anno 2023 nog altijd werkt? AutoGids doet de test met de 520d.

60.900 €

Ja, er zijn nog zekerheden. Want hoewel de meeste spotlights op de elektrische i5 zijn gericht, valt de G60 - of de achtste generatie 5 Reeks - ook te bestellen met conventionele verbrandingsmotoren (zij het altijd met een vorm van elektrische ondersteuning). Nog gebleven (en ook dat is tegen de huidige marsrichting van BMW) is het behoudsgezinde design.

Het is te zeggen, het is alleszins minder uitgesproken dan wat we de laatste jaren bij BMW hebben gezien. Geen ridicuul uitvergrote nieren of gesplitste koplampen dus, maar een vrij traditionele sedanstijl die de nodige herkenbaarheid in zich draagt. Op de achterpartij na dan - een evolutie van de 7 reeks - die oogt nog het meest apart. 

Wat niet wil zeggen dat er daarom geen bakens zouden worden verzet. BMW wil ook met deze 5 Reeks nieuwe standaarden zetten, alleen moeten die zich nu onderhuids etaleren. De G60 is een rijdend technologiecenter geworden waarbij de bits en bytes deze 520d alnsog de toekomst in katapulteren. Kortom, deze sedan is het archetype van een neoklassieker. Zou het daarom zijn dat die 2 liter-diesel hem zo goed past?

Review 2023 BMW 520d

Concept BMW 520d

We houden het vandaag inderdaad bij de berline. Want hoewel de Touring-versie van zowel de gewone 5 Reeks als de i5 zijn aangekondigd, worden die pas in het voorjaar van 2024 verwacht. Waarbij we ons vooral afvragen of die gezegend zullen zijn met een soortgelijke groeistuit. De 520d is - met zijn 10 centimeter meer in de lengte en 2 centimeter extra wielbasis - een heel grote jongen geworden. Da's handig voor de inzittenden die op geen enkele plek (buiten het noodzitje in het midden van de achterbank) reden hebben tot klagen. Er is overal ruimte zat voor alle ledematen.

Het is echter iets minder praktisch als je dit ding ook weggezet wil krijgen op parkings waar de vakken berekend zijn op compacte middenklassers. Waarmee we een eerste keer in het digitale arsenaal van de 520d duiken. Met het (optionele) Parking Assistant Pack Professional parkeert deze BMW zich volautomatisch. Zonder dat je dus achter het stuur moet zitten.

Het is het soort constante die weerkeert doorheen de volledige 5 Reeks. Hoe genereus de standaarduitrusting ook mag zijn, het wordt pas echt genieten als je je eveneens laaft aan de extra's. Dat ons fotomodel er zo goed uitziet, mag dan ook op het conto van de uitrustingspakketten die er zowel aan de buitenkant als binnenin bijkomend zijn tegenaan gegooid.

Een upgrade die je evenwel niet kan bestellen voor het meubilair. Geen issue vooraan - waar de standaard(sport)stoelen meer dan prettig zitten. Maar achteraan had de achterbank ons iets minder vlak mogen zijn. Nu goed, da's een euvel waar wel meer BMW's mee kampen. We zullen het voor de lieve vrede dan ook maar klasseren onder de noemer 'merktypisch'.

Terug dan naar de digitale bling gezien die - in de vorm van het nieuwe Operating System 8.5 dat speelt achter het Curved Display - de hele boordplank domineert. Een opgewaardeerd multimediasysteem dat vooral bijkomend entertainment toevoegd. Zo leent het scherm zich nu ook tot kijkbuis voor YouTube-avonturen net zoals het zich laat omvormen tot (eenvoudige) gameconsole. Dingen die zich uiteraard pas laten activeren als je stilstaat. 

Leuk, al gaan onze handen in deze toch harder op elkaar voor de navigatie van de 5 Reeks die qua alternatieve routes meer ad rem bleek dan Google Maps. Een serieuze prestatie die we tot op heden nog geen enkel ander merkeigen systeem hebben zien evenaren.

Een staande ovatie was nakend tot we op een wel heel bizar manco botsten. Onze testwagen deed het met een gewone cruise control. Dat mag decadent klinken, maar in een sedan van dit formaat - waar kilometervreten de insteek is van het gehele concept - hoort een adaptieve snelheidsregelaar (al dan niet met actieve rijvakbewaring) eigenlijk standaard te zijn.

Review 2023 BMW 520d

Rijgedrag BMW 520d

Bezin eer je begint. Wie het M Sportpakket (BMW) aanduidt, krijgt bij die sportieve livrei ineens een verlaagde ophanging meegeleverd. Voeg je daar vervolgens – zoals dat het geval was bij onze testwagen – knoerten van 20-duimers aan toe, dan blijft er van de grootste kwaliteit van deze 5 – zijn dempingscomfort – maar weinig over. Op het meest pokdalige gedeelte van ons wegenstelsel laten oneffenheden zich bijgevolg een stuk duidelijker voelen. Meer alleszins dan je zou mogen verwachten.

Het is trouwens niet dat je met die verlaagde ophanging daarom ook zoveel sportiever zou zijn. De 5 Reeks meet anno 2023 5 meter in de lengte, een postuur dat ook nog eens behoorlijk wat kilo’s op de weegschaal zet. Leeg weegt de 520d 1,85 ton. Door het intrinsiek lage zwaartepunt – in combinatie met de stijfheid van het chassis en de deugdelijk ophangingsafstellingen - laten omvang en gewicht zich wel minimaal gelden. Tenminste, toch zolang je er een normale (tot vlotte) cadans op nahoudt. In dat scenario eert de 5 Reeks de merkidentiteit met bovengemiddeld stuurplezier. Maar: duw je door en ga je de (heel) sportieve toer op, dan bots je al snel tegen een aantal limieten. Toch rapper dan het bijbetaalde M-logootje doet vermoeden.

Grenzen die overigens niet alleen gesteld worden door de fysica. Net als de respectieve ophangingen wil de 2 liter-diesel en zijn achttrapsautomaat vooral de kerk in het midden houden. Er  mag gerust wat voorwaartse schwung zijn. Maar het is nooit het hooddoel. Als een volleerde tsjeef  zoekt de vier-in-lijn dan ook altijd naar een zo goed mogelijk compromis tussen dorst en drang.

Meteen de verklaring waarom de 197 pk en 400 Nm zich ondersteund ziet door een 48 volt-mildhybride-installatie, in casu een riemaangedreven starter-generator van 11 pk en 25 Nm Of en hoeveel de elektrische installatie heeft bijgedragen weten we niet. Omdat het niet onmiddellijk wordt weergegeven op de infoschermen, maar evenzeer omdat we eventuele tussenkomsten niet hebben gevoeld noch gehoord.

We hebben overigens in zijn geheel weinig gehoord achter het stuur. Eens op cruise snelheid verdwijnt het gegrom van de zelfontbrander helemaal naar de achtergrond waardoor het in de 520d zalig stil bollen is. Ook dat is Freude am Fahren.

 

Review 2023 BMW 520d

Verdict BMW 520d

Als de nieuwe BMW 520d één ding bestendigd, dan is het wel dat een 5 Reeks-met-diesel nog altijd een meer dan smakelijke combo vormt. Omdat er geen enkele andere motorische optie de kernwaarden van deze berline – kilometers malen – zo adequaat invult. Met andere woorden, hoewel de 520d zijn ecologische perceptie tegen heeft, zouden we hem - als veelrijder - toch niet volledig uitsluiten.

 Foto's: Dennis Noten

  • Comfort voorstoelen
  • Rijdynamiek
  • Digitale (optionele) luxe
  • Harde sportophanging
  • Hiaten in de basisuitrusting
  • Wat vlakkere achterbank

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker