Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC - krachtige topversie met automaat

Geschreven door Klaas Janssens op

Gezegend met een 150 pk sterke turbomotor en een slimme robotbak met dubbele koppeling is de in 2021 vernieuwde Dacia Duster wat minder budgetvriendelijk dan de minder performante modelvarianten met simpele handbak. Maar de SUV blijft een interessante koop.

23.390 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

In 2021 onderging deze tweede generatie van de Dacia Duster een milde facelift. Het koetswerk krijgt een verhoogd radiatorrooster, een nieuwe achterspoiler en hertekende koplampen met Y-vormige signatuur met ledknipperlichten - een primeur voor de Roemeense Renault-dochter. Er zijn ook nieuwe wielen (16 of 17 inch) en een een extra laktint: Arizona Orange. Verder blijven de veranderingen beperkt tot designdetails. Zo zijn de voorste delen van de dakrails voortaan van zwart plastic, om te voorkomen dat ze krassen zouden oplopen bij het offroaden - door laaghangende takken, bijvoorbeeld.

Het interieur van de gefacelifte Dacia Duster wordt aantrekkelijker door een opgewaardeerde bekleding, een herwerkte middenconsole met verstelbare armsteun en van de nieuwe Sandero overgenomen hoofdsteunen die ergonomischer zijn en het zicht van de achterpassagiers minder belemmeren. Ook nieuw voor de facelift: de achtergrondverlichting voor de bedieningsknoppen van de cruisecontrole op het stuurwiel en een metalen voetsteun die de linkervoet ontlast. Het verbeterde, wat grote aanraakscherm (8 inch) van de multimediamodule geeft de Dacia Duster extra connectiviteitsmogelijkheden. De display toont ook nieuwe informatie voor 4x4-gebruik, toch als je voor een vierwielaangedreven variant van de SUV zou opteren.

Ook na de facelift kan je de Dacia Duster nog steeds met een dieselkrachtbron bestellen: de dCi 115. Verder kies je uit twee drukgevoede TCe-benzinemotoren. De 1 liter met meerpuntsinjectie is 90 pk sterk, tenzij je voor de 100 pk sterke Eco-G op LPG gaat. De turbobenzine met een cilinderinhoud van 1,3 liter kan je bestellen met 130 of met 150 pk. De krachtigste variant kan je ook bestellen met de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling, maar enkel in combinatie met voorwielaandrijving. Wie de 4x4-versie van de Dacia Duster wil, schakelt manueel.

2021 Dacia Duster Facelift

Rijgedrag

De door ons geteste Dacia Duster wordt aangedreven voor een 1,3 liter-turbobenzine die een vermogen van 150 pk paart aan een maximumkoppel van 250 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet door de EDC-transmissie, een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling die vlot en comfortabel van verzet wisselt. Er zijn schakelpeddels aan of op het stuur, maar de EDC-bak komt wel met een manuele modus via de versnellingspook.

De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in minder dan 10 seconden en de topsnelheid bedraagt bijna 200 km/u, al voelt de Dacia Duster TCe 150 EDC een stuk sneller aan. Met dank aan de pittige hernemingen. Ondanks de inspanningen om deze SUV wat zuiniger te maken - de ledverlichting en de nieuwe achterspoiler zouden zorgen voor een lager verbruik en dus minder CO2 - noteerden we een testverbruik van 8,7 liter per 100 kilometer. Dat er tijdens onze testperiode ook in de sneeuw gespeeld werd, mag je evenwel zien als een excuus voor die wat hoge benzinedorst.

Dat relatief krachtige aandrijfgeheel zorgt voor flink wat rijplezier, vooral omdat de Dacia Duster lichtvoetig van de ene naar de volgende bocht dartelt. Het eenvoudige opzet van deze SUV zorgt er wel voor dat het koetswerk echt alle kanten uitgaat wanneer je acceleert, remt of bochten neemt. Bovendien is de stuurbekrachtiging veel te licht en treedt er wat koppelstuur op als je te enthousiast op het gaspedaal gaat staan. Dat neemt niet weg dat de Dacia Duster best aangenaam rijdt, vooral als de paden er wat slechter bijliggen. Dit is nog een SUV die geen schrik heeft van wat putten in of wat modder op de weg.

2021 Dacia Duster Facelift

Verdict

Neen, een Dacia Duster heeft geen 150 pk nodig. Zelfs die EDC-transmissie zouden we zo laten, dan liever de vierwielaandrijving. Deze SUV staat immers voor budgetvriendelijk en complexloos vervoer, met een robuuste basis en een sympathiek voorkomen (zeker in vergelijking met een Dacia Sandero Stepway). Dat neemt niet weg dat de pittige turbomotor en de gerobotiseerde versnellingsbak voor een heleboel comfort en rijplezier zorgen... 

  • Value for money
  • Prettige EDC-transmissie
  • Pittige turbomotor
  • EDC ou 4x4, il faut choisir
  • Mouvements de caisse
  • Direction légère

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars