Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jeep Compass 4xe Trailhawk - hoge(re) klasse

De Jeep Compass kreeg een grondige facelift voorgeschreven, met niet enkel een nieuw neusje en een technologische update, maar ook een volledig nieuw interieur. En dat valt in de smaak.

47.390 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Met de updates van vorig jaar, inclusief de nieuwe plug-in hybride 4xe en de 1.3 turbobenzine, zouden we het je vergeven als je had verwacht dat de Jeep Compass maar een kleine facelift zou krijgen. Wat het exterieur betreft, klopt dat wel: de voor- en achterbumpers krijgen een wat moderner design met full-ledverlichting, maar dat is dan wel.

Het interieur van de nieuwe Jeep Compass maakte echter een revolutie mee, eentje die zowel de looks als de ergonomie naar een hoger niveau tilt. Weg is het oude, plastiekerige interieur met een trage infotainmentmodule en een rommelig design. Nu krijg je een strak, horizontaal gelijnd dashboard met zachte materialen, een groot en hoog geplaatst centraal display, digitale tellers en alle knoppen netjes geschikt, al is de positie ervan niet altijd even logisch. Zo hadden we liever een knop gezien voor de zetelverwarming en -ventilate en voor de stuurwielverwarming, in plaats van een moeilijker te bereiken schermbediening.

Aan het motorenpalet van in 2020 wordt niet geraakt: op benzine heb je de keuze tussen de 1.3 turbo van 130 of 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of 6-traps robotbak met dubbele koppeling, terwijl er maar één diesel is: de 1.6 MultiJet van 130 pk, steeds gekoppeld aan een handbak. Fiscaal interessanter is de plug-in hybride Jeep Compass 4xe, met 190 of 240 pk, afhankelijk van de uitvoering. Wij gingen op stap met de krachtigste Trailhawk. 

Die Jeep Compass 4xe Trailhawk moet ook naast het gebaande pad zijn mannetje moeten staan dankzij eAWD, waarbij de elektromotor op de achteras ligt, en beschermplaten op de kwetsbaarste onderdelen onderaan. Ook de ophanging van de Trailhawk is voorzien op het stevigere werk, terwijl je de aandrijflijn kan optimaliseren voor de ondergrond waarop je rijdt via een schakelaar naast de versnellingspook, met ook de mogelijkheid om de vierwielaandrijving te vergrendelen en een transfertbak met korte verhoudingen te simuleren.

Weggedrag

Stap je voor het eerst in de 2021 Jeep Compass, dan krijg je direct een 'premium' gevoel van het 'meubilair' (of misschien was dat het contrast met de spartaanse auto waarmee we richting Jeep reden). De zetels zitten lekker zacht, je wordt omringd door mooie en zachte materialen en het centrale display is mooi en werkt snel. Bovendien was ons testmodel uitgerust met luxesnufjes als elektrische zetels met ventilatie  (pakket van 2.150 euro), wat het premium sfeertje nog meer versterkte.

Die luxueuze indruk verdween echter wat toen de batterij aan het einde van zijn Latijn kwam (in theorie na 50 km, in de praktijk na een dikke 30 km). De overgang naar de benzinemotor verloopt schokkerig, terwijl de reacties van het aandrijfgeheel in het algemeen wat te traag zijn, behalve in de Sportmodus. De elektromotor van 60 pk is sowieso onderbemeten voor een auto van dit gewicht (1.935 kilo leeg), waardoor de 1.3 turbo vaker moet bijspringen dan je zou willen.

Je hebt dus nooit echt het gevoel dat je met 240 pk onderweg bent, al zit er wel voldoende snelheid in de Compass 4xe zodra beide motoren en de versnellingsbak een akkoord hebben bereikt over het gewenste vermogen. De kleine Jeep is meer in zijn nopjes bij rustiger rijgedrag, en dan het liefst op glad asfalt, want de geluiden van een ruwe betonbaan dringen ook wat te duidelijk door naar de passagiers.

Nog een laatste kritiekpuntje geven we voor de werking van de elektronische veiligheids- en rijhulpsystemen. Onder andere de radar voor de noodstopdetectie en de adaptieve cruise control werkt wat te gevoelig. Zo word je nog steeds gewaarschuwd voor een obstakel als je al aan het remmen bent, terwijl de snelheidsregelaar pas weer wil beginnen versnellen als je volledig bent gewisseld van rijstrook voor een inhaalmanoeuvre. Kleine irritaties die ervoor zorgen dat we de systemen liever uitschakelen, iets dat je trouwens elke keer opnieuw moet doen bij het starten.

Verdict

De Jeep Compass maakt een enorme sprong vooruit qua rijbeleving dankzij zijn opgewaardeerde interieur, tenslotte de plek waar je het meest vertoeft in een auto, en zijn geüpdatete technologie. Er blijven echter enkele details die hem ervan weerhouden om een echte topper te zijn in zijn segment. Zo zouden we de plug-in hybride 4xe enkel aanraden als het écht moet van de fiscus, want beter rijden doet hij niet.

Foto's: Shaun Janssens

  • Frisse looks
  • Knap interieur
  • Voldoende ruimte
  • Schokkerig hybridesysteem
  • Te zwakke elektromotor
  • Doordringende rolgeluiden

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

NIEUWSBRIEF