Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Land Rover Defender 90/110 V8 - Tyrannosaurus Rex

Land Rover rust zijn Defender weer uit met een dikke V8, 525 pk sterk deze keer, en geeft hem meteen wat manieren op het asfalt. De ultieme alleskunner, of de decadentie zelve?

126.300 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De Land Rover Defender V8, een model dat al sinds de jaren '70 bestaat, maar nu voor het eerst een capabel chassis krijgt om het vermogen van die dikke achtcilinder de baas te kunnen. Al is die motor ook weer een stuk krachtiger geworden, want Land Rover heeft de volle 5-liter supercharged 'AJ' V8 in het vooronder van zijn terreinwagen gelepeld, goed voor 525 pk en 625 Nm. En een heerlijke sound, natuurlijk.

Ondanks het (veel) betere chassis van de nieuwe Defender, heeft Land Rover toch een aantal wijzigingen aangebracht om het rijgedrag op en naast het asfalt nog wat sportiever te maken. Hij krijgt grotere en stevigere antirolstangen en een elektrisch sperdifferentieel op de achteras om de koets beter onder controle te houden als het tempo omhoog gaat. Ook heeft de Defender V8 in de Dynamic-modus een meer overstuurd karakter, wat voor wat leuke drifts kan zorgen, zeker als je op losser of natter terrein bolt.

Je kan de Land Rover Defender V8 zowel als de driedeurs 90 of als de grotere vijfdeurs 110 krijgen, maar een lichtgewicht is het nooit. De 90 V8 legt zo'n 2,5 ton op de bascule, de 110 V8 gaat zelfs over de 2,6 ton. Toch slaagt die beul van een motor erin om het gevaarte in 5,2 tot 5,4 seconden naar de 100 km/u te katapulteren. De topsnelheid is begrensd op 240 km/u.

Herkennen doe je de Defender V8 aan zijn vierdubbele uitlaatpijpen, zijn 22-duims velgen of zijn Xenonblauwe remklauwen die zich vastbijten in de 20 duim (50,8 cm!) grote remklauwen. Zwarte en donkere accenten zijn het handelsmerk van de V8, ook binnenin heerst er een duister sfeertje. Het stuurwiel is bekleed met Alcantara en krijgt schakelpeddels, de treeplanken krijgen een V8-logo. Voor al dat moois betaal je wel een flinke prijs: de Defender 90 V8 begint bij 126.300 euro, de 110 V8 gaat vanaf 130.000 euro over de toonbank. Al zit gelukkig bijna elke optie er dan wel al op.

Rijgedrag

Off-road rijdt de Land Rover Defender V8 zoals je zou verwachten van het model: onoverwinnelijk. Als je een beetje onervaren bent in het off-roaden, dan liggen de limieten van de auto veel verder dan die van jezelf, zeker als het gaat over steile en schuine beklimmingen zoals tijdens onze testrit in Les Comes, Spanje. Veel modder was er niet te vinden, wel rotsen en losse stenen om over te klauteren en te schuiven. Iets dat de Defender 90 V8 nog iets beter in was dan de 110, omdat zijn compactere formaat het gemakkelijker maakt om de auto te plaatsen.

Maar het is op het asfalt waar de Defender V8 indruk maakt. De Defender stond nooit bekend voor zijn weggedrag, dat is met deze generatie wel anders. Bovenop het comfort en de luxe die je al krijgt met de nieuwe Defender (en wat een beetje een doorn in het oog kan zijn voor de puristen), schotelt de V8 je zowaar een geslaagde dynamiek voor!

Je bent je steeds bewust van het formaat (bij de 110) en het gewicht van de Defender, maar de 5-liter blijft maar sleuren en het onderstel houdt het wonder boven wonder vol, ook in de bochtige bergweggetjes waar we het model aan de tand konden voelen. Maak er geen echte sportwagen van, zelfs de super-SUV's van vandaag kan hij niet echt volgen, maar tegelijk voelt de Defender V8 zich niet buiten zijn comfortzone als je hem op zijn staart trapt.

We stelden in de inleiding de vraag of de Defender V8 nu de ultieme alleskunner is, of eerder de decadentie zelve. Wel, hij is het allebei. Noem maar eens een andere auto die het gezin inclusief bagage en huisdieren slikt (je kan zelfs een hele reeks accessoires kopen voor je trouwe viervoeter), in alle comfort, om vervolgens de meest uitdagende rotsen te beklauteren en achteraf - als Bobbie veilig is uitgestapt - de bochten aaneen te rijgen zonder ook maar een druppeltje zweet?

Alleskunner, check. Maar tegelijk knaagt het schuldgevoel dat een V8 toch een beetje overkill is in een kolos als deze. Een CO2-uitstoot van minstens 327 gram is niet echt meer van deze tijd, alleen de fiscus wordt daar blij van. En voor lange afstanden is het ook geen pretje, ook met de grote benzinetank van 90 liter sta je om de 500 à 600 kilometer aan de pomp. Doe dan toch maar de 3-liter mild hybride diesel, die valt nog enigszins te verantwoorden.

Ons verdict

De Land Rover Defender V8 is de ultieme alleskunner, maar ook een beetje teveel van het goede. Het is enorm knap dat Land Rover erin is geslaagd zo'n gevaarte een beetje fatsoenlijk de bocht in te kunnen krijgen, zonder te beknibbelen op de off-roadvaardigheden, maar de cool-factor weegt niet echt op tegenover de decadentie.

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

NIEUWSBRIEF