Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche Macan - facelift in afwachting van een elektrische versie

De in 2014 gepresenteerde Porsche Macan wist niet minder dan 600.000 klanten te verleiden. Vandaag ondergaat hij een laatste facelift ... in afwachting van de volgende generatie, a priori gepland voor 2023.

65.515 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De Porsche Macan: puristen verwijten hem nog steeds zijn Audi-genen, maar niettemin wist de Macan behoorlijk wat succes te oogsten. Hij bood sinds zijn lancering in 2014 een toegang tot het Porsche-universum aan heel wat nieuwe klanten, die zich geenszins lieten afschrikken door zijn ‘banale’ afkomst. In afwachting van een opvolger – die naar alle waarschijnlijkheid in 2023 komt en elektrisch aangedreven zal zijn – krijgt de Macan nog een laatste update en reorganiseert hij zijn motoraanbod.

Na een eerdere, meer zichtbare facelift voor het modeljaar 2019 blijven de wijzigingen aan het exterieur ditmaal gering. Het gaat met name om een nieuw radiatorrooster, waarvan het centrale gedeelte de koetswerkkleur aanneemt (behalve op de GTS-versie, waar het geheel matzwart blijft). Ook de achterbumper werd hertekend en is voortaan getooid met een zeer ‘tech’ ogende diffuser. De dagrijlichten kregen een andere signatuur, het Porsche Dynamic Light System is nu standaard en de onderkant van de deuren zijn voorzien van een 3D-profiel.

De meest zichtbare verandering in het interieur komt van het grote aanraakscherm op de console, gebaseerd op het Porsche Advanced Cockpit-concept, waarbij de haptische bedieningselementen van de vorige generatie werden vervangen door een 100 procent tactiele bediening. Of dat werkelijk een verbetering is, is nog maar de vraag... Het stuurwiel is rechtstreeks geïnspireerd op dat van de 911 en Panamera. En daarmee hebben we alles gehad…

Voor alle duidelijkheid: ook al verdwijnt de naam Turbo officieel uit de prijslijst, alle motoren zijn wel degelijk drukgevoed. Onderaan in het gamma vinden we de 2 liter grote viercilinder-in-lijn (en dus niet de flat four van de 718), die 265 pk en 400 Nm ontwikkelt, 20 pk en 30 Nm meer dan vroeger. De winst is enerzijds te danken aan een grotere turbo en een tot 350 bar verhoogde brandstofinjectiedruk, en anderzijds aan aanpassingen aan de distributieketting en nieuwe zuigerveren die de wrijving terugdringen. Het is meteen de enige nieuwe motor, want de andere twee versies veranderen vooral van naam. Zo neemt de S de motor van de vorige GTS over, namelijk de 2.9-V6 met 380 pk en 520 Nm. En de nieuwe GTS wordt aangedreven door datzelfde V6-blok van 2,9 liter, maar dan met 440 pk en 550 Nm... oftewel de waardes van de vroegere Turbo.

Het onderstel werd lichtjes verfijnd om de auto een nog boeiender en preciezer rijgedrag te verlenen. Zo werden de instellingen van de gestuurde ophanging PASM (Porsche Active Suspension Management, standaard op de S en GTS) geherkalibreerd en rust de GTS (eigenlijk dus de oude Turbo) voortaan standaard op luchtveren. De ophanging van de GTS is vooraan en achteraan respectievelijk 10 en 15 procent stijver dan die van de andere Macans, terwijl hij ook 1 centimeter dichter bij de grond ligt. De GTS is ook de enige versie die het optionele GTS-sportpakket kan krijgen, dat bestaat uit 21-duimvelgen, de vectoriële koppelverdeling Porsche Torque Vectoring Plus en het Sport Chrono-pakket.

Porsche Macan Facelift 2021

Rijgedrag

In de basis-Macan is de evolutie van het onderstel wel degelijk merkbaar, in de vorm van een stuur dat net iets meer precisie en feedback biedt. De nauwkeurig en snedig sturende Macan vertoont een goed rijevenwicht en neemt bochten als geen andere SUV in zijn categorie. Meer nog dan zijn 265 pk draagt vooral zijn over een breed toerentalbereik uitgesmeerde koppel van 400 Nm bij tot zijn dynamisme, evenals de PDK-versnellingsbak, die al geruime tijd standaard is en bijzonder vlot reageert. En wie gefrustreerd zou zijn door het matige motorgeluid van deze 65.500 euro kostende versie, kan bij Porsche terecht voor een optioneel sportuitlaatsysteem, dat eveneens verkrijgbaar is op de S en standaard op de GTS.

Die S trakteert je voortaan op dezelfde sensaties als de vroegere GTS, wat vrij logisch lijkt. De 380 pk en 520 Nm katapulteren je naar een ander universum, dat qua rijgedrag nog altijd bijzonder boeiend en nauwkeurig is. Voor een SUV, welteverstaan; verwacht hier niet de levendigheid van een 718 Cayman – de imposante massa en het hoge zwaartepunt zullen altijd vijanden blijven van een echt sportief rijgedrag. Laten we zeggen dat de S het heel goed doet in vergelijking met andere SUV's.

Ten slotte is er de GTS – zoals gezegd dus de gewezen Turbo – die niet alleen uitbundiger oogt, maar vooral klinkt. Zijn vrijere uitlaatsysteem brengt zelfs een geluid voort dat grenst aan het karikaturale. De GTS ligt zoals gezegd dichter bij de grond, maar is ook minder rolgevoelig dankzij zijn luchtveren en gestuurde schokdempers. Mede dankzij zijn achterbanden die breder zijn dan zijn voorbanden, vertoont hij een dynamische wegligging die heel dicht aanleunt bij die van een sportwagen: de vectoriële koppelverdeling PTV Plus helpt aanzienlijk om bochten scherp aan te snijden, waarna de GTS ook weer bliksemsnel wegaccelereert.

Voor dagelijks gebruik is de vering wel wat stug, zelfs in de zachtste stand. Maar de combinatie motor-versnellingsbak-onderstel vertoont een coherentie die zeldzaam is in dit segment. Bakken rijplezier dus, terwijl je ook kunt genieten van echt functionele aspecten (zoals een ruim interieur en dito koffer, een makkelijke instap, enzovoort). Maar voor meer dan 91.000 euro mag je ook niet minder verwachten, toch?

Porsche Macan Facelift 2021

Verdict

Geen sprake van een revolutie in het land van de Porsche Macan. Alleen wat verschuivingen in het motorgamma en een handvol nieuwe esthetische details. Deze laatste evolutie vóór de echte revolutie die nakende is, moet de Macan in staat stellen om zijn sterke positie te handhaven in een zeer belangrijk segment. Missie volbracht.

 

  • Dynamische, zelfs sportieve SUV
  • Motorprestaties
  • Stijlvol ontwerp, kwaliteitsindruk
  • Tactiele bedieningsinstrumenten
  • Bijzonder duur
  • Beperkt ruimteaanbod interieur

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!