Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Lexus UX 300h (2024) - van 250h naar 300h

Geschreven door Dieter Quartier op

Eind 2022 kreeg de Lexus UX een technische upgrade, waarbij zowat alles verbeterd werd. Nu wordt ook het hybride aandrijfgeheel onder handen genomen, waardoor de UX 250h voortaan als UX 300h in de catalogus staat. AutoGids doet de test.

42.330 €

De Lexus UX – kort voor Urban Crossover – werd alweer vijf jaar geleden gelanceerd als een soort van allewegenauto zonder de minste terreinambities. Hier dus geen opgeblazen wielkasten en andere offroad-trompe-l’oeuil, maar een licht verhoogde vijfdeurskoets met coupéallures en hier en daar uitgesproken koetswerkvouwen. Ook het interieur was enigszins excentriek, maar wel typisch Lexus, met enerzijds een hoge afwerkingsgraad en anderzijds enkele betwijfelbare ergonomische keuzes.

Een eerste update voor de UX, in 2022, bracht vooral een sterk verbeterd infotainmentsysteem, een uitgebreid en geactualiseerd veiligheidspakket en een geoptimaliseerde geluiddemping mee. Aan de hybride aandrijfgroep raakte Lexus toen niet: die bleef steken in de vierde generatie. Dat wordt nu rechtgezet met de 300h.

Hybride aandrijfgeheel Lexus UX 300h

Anno 2024 doet de vijfde generatie nu dan toch haar intrede, waardoor de Lexus UX zijn 250h-label mag inruilen voor het 300h-etiket. Op papier is het verschil niet zo heel groot. De 2.0-benzine behoudt zijn maximumvermogen en -koppel (152 pk en 190 Nm), terwijl de elektromotor klimt van 80 naar 83 kW. Het systeemvermogen stijgt desondanks forser: van 184 pk naar 199 pk, ongeacht of je voor de voorwielaangedreven UX 300h kiest dan wel voor de E-Four, met zijn extra elektromotor op de achteras (die is voortaan overigens 40 pk sterk, in plaats van… 7 vroeger). 

Review Lexus 300h

Prestaties en verbruik Lexus UX 300h

Verder verving Lexus de nikkel-metaalhybridebatterij door een krachtiger lithium-ionexemplaar, waardoor de UX als 300h vaker elektrisch kan rijden en de benzinemotor minder hard hoeft te werken. En dat merk je wél in de praktijk: de eCVT-overbrenging (via een planeetwielstelsel) jaagt de viercilinder nog altijd in de toeren als je accelereert, maar het komt allemaal minder storend over.

Review Lexus 300h

De 0-naar-100-tijd verbeterde voor de voorwielaangedreven Lexus UX 300h trouwens met 0,4 seconden, terwijl het gemiddelde normverbruik met enkele deciliters daalde. Tijdens onze test met een F Sport-uitvoering, waarbij we de glooiende landschappen rond Bordeaux rustig doorkruisten, gaf de boordcomputer overigens exact het WLTP-gemiddelde aan: 5,2 l/100 km.

Verdict Lexus UX 300h

De motorupdate van 250h naar 300h vormt het sluitstuk van de verjongingskuur van de Lexus UX, die dankzij het vernieuwde aandrijfgeheel aantrekkelijker overkomt dan ooit. Een volumemaker zal hij nooit worden, daarvoor blijft zijn prijs te exclusief en zijn karakter net iets te excentriek.

 

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus UX

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker