Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break (2023) - missen we de V8 echt?

Geschreven door Klaas Janssens op

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 verliest zijn V8, een aderlating die Mercedes probeert te compenseren met een pk-zwangere, elektrisch ondersteunde en propvol F1-technologie gestoken viercilinder. AutoGids doet de test met de plug-inhybride E Performance.

118.459 €

Een viercilinder in een sportieve Mercedes C-Klasse? Historisch gezien is daar nochtans wat voor te zeggen: de stamboom van de C 63 gaat terug tot de 190E 2.3-16 en diens 185 pk sterke vierpitter. Maar sinds de Duitse constructeur eind jaren 90 AMG adopteerde en hen de ontwikkeling van zijn sportmodellen toevertrouwde, lag er steevast een V 8in de snelste C-Klasse (op de W202 C36 AMG na, die aanvankelijk een zescilinder gebruikte).

Tot nu dus, want de Mercedes-AMG C 63 S E Performance doet het met een tweeliter-viercilinder. Om die stap terug enigszins verteerbaar te maken trokken de ingenieurs alle registers open.

Review Mercedes-AMG C63 S E Performance

Concept Mercedes-AMG C 63

Het blok met motorcode ‘M139l’ die de Mercedes-AMG C 63 S E Performance gebruikt, is een evolutie van de tweeliterkrachtbron die tussen de voorwielen van de A 45 ligt. Op zoek naar extra haast greep AMG terug naar een knoert van een turbo, die niet alleen aangedreven wordt door de uitlaatgassen, maar ook door een elektromotor op 400 volt. Op die manier weet hij het vermogen en het koppel naar respectievelijk 476 pk en 545 Nm te tillen. Die power wordt op het asfalt gezet via de AMG Speedshift MCT-negentrapsautomaat en via de ingenieuze vierwielaandrijving 4Matic+ met elektronisch gestuurd sperdifferentieel.

Die verbrandingsmotor, toch de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder uit de autogeschiedenis, krijgt dan nog eens de hulp van een 204 paarden en 320 newtonmeter sterke elektromotor. Die drijft het achterdifferentieel aan via een transmissie met twee verhoudingen, om ook bij hogere snelheden van die extra elektroboost te kunnen genieten. De elektromotor is rechtstreeks op de achteras gemonteerd, voor een zo directe mogelijke respons, maar een slim koppelingssysteem doet ook een aandrijfas draaien die de voorwielen bedient. Dus zelfs in EV-modus beschikt deze Mercedes-AMG over vierwielaandrijving. Die elektrohulp bezorgt de C 63 AMG een systeemvermogen van 680 pk en een maximumkoppel van 1.020 Nm. 

De batterij heeft een capaciteit van slechts 6,1 kWh, net voldoende voor een WLTP-rijbereik van amper 12 kilometer.

Voor de nodige boost zorgt een batterijpakket met een capaciteit van slechts 6,1 kWh – net voldoende voor een WLTP-rijbereik van amper 12 kilometer. De elektrische range is dan ook geen doel op zich; AMG ontwikkelde de meer dan 100 kilogram wegende accumodule in de eerste plaats met het oog op het thermische beheer, de hoge energiedichtheid en de razendsnelle recuperatie en intensieve opslag van energie, zodat je zelfs op het circuit nooit zonder elektrische puf komt te zitten.

Want dat valt op: hoe snel de batterijen onderweg weer bijgeladen worden, zeker als je stevig tekeergaat. Dat heeft wel repercussies op het brandstofverbruik: we sloten onze nochtans relatief brave testweek met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance af met een gemiddelde benzinedorst van 12,6 l/100 km. 

Review Mercedes-AMG C63 S E Performance

Weggedrag Mercedes-AMG C 63

Aan snelheid geen gebrek. Het sprintje van 0 naar 100 km/u hoeft niet langer dan 3,4 seconden te duren, waarna de snelheidsmeter haast blijft maken tot de snelheidsbegrenzer je bij 270 km/u tot de orde roept. Het geluid van de viercilinder valt best mee, al wordt die soundtrack wel digitaal versterkt via de luidsprekers. De versnelling maakt indruk, maar het blijft wel erg eendimensionaal. Hetzelfde kun je zeggen van het rijgedrag. De vaart die de Mercedes-AMG C 63 S E Performance ontwikkelt en de vaardigheid die daarmee gepaard gaat, doen nochtans het beste verhopen. 

De variabele stuurbekrachtiging, de anticiperende vierwielaandrijving en de actieve vierwielsturing geven je een heleboel mogelijkheden om met die enorme power te spelen en de C 63 met bravoure door de bocht te loodsen – zeker als je de driftmodus weet te vinden in het labyrint van instelmogelijkheden. Toch moet je de dingen vaker ondergaan dan dat je ze zelf dirigeert: ondanks de vectoriële koppelverdeling en het actieve achterdifferentieel leidt de elektronica de dynamische debatten. Het is vooral wennen aan de soms agressieve energierecuperatie bij het remmen (in de racemodus tot 150 kW). En aan het stevige gewicht, want als break zet de C 63 S E Performance bijna 2,2 ton op de weegschaal.

Wat je wint aan snelheid, verlies je achteraf aan wendbaarheid.

Die kilo’s weet hij uitstekend te verstoppen, toch bij een gematigd tempo en op wat beter asfalt. Maar steek het mes tussen de tanden en het onderstel gaat wat pompen en wringen, met subtiel, maar hardnekkig onderstuur in glooiende bochten. De extra levendigheid, grip en speelmarge waarvan een wat compactere C-Klasse hoort te profiteren in vergelijking met een Mercedes E, is wat verdwenen.

Wat je wint aan snelheid, verlies je achteraf aan wendbaarheid. Dat is geen nieuwe vaststelling, maar de bevestiging van een trend die binnenkort tot 100 procent elektrische sportversies leidt. In die zin kun je AMG enkel loven voor de inspanningen die ze zich in Affalterbach getroosten om nog een hedendaags vervolg aan de C 63 te proberen breien. Al hadden wij voor een aangepaste badge gekozen, want het is een andere sportauto geworden.

Review Mercedes-AMG C63 S E Performance

Verdict Mercedes-AMG C 63

Op de verpakking van de Mercedes-AMG C 63 S E Performance valt weinig aan te merken: het geheel oogt potig zonder al te opzichtig willen zijn. De draaiknoppen aan het stuur voelen wat plastiekerig aan en de graphics zijn soms nodeloos opzichtig, maar het algemene comfort en welbehagen zijn op Mercedes-niveau. Tot je de kofferklep opent en de gereduceerde bagageruimte bekijkt, want de speciale elektromodule op de achteras reduceert het maximale laadvolume tot 1.339 liter.

Maar dat blijft detailkritiek. Het belangrijkste is dat de nieuwe C 63 een heleboel technologie krijgt die moet compenseren wat weggenomen is, maar daar eigenlijk niet echt in slaagt. En dat je daar geeneens over kunt klagen, want het is de tijdgeest die de keuzes van AMG dicteert.

Review Mercedes-AMG C63 S E Performance

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker