Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes-AMG C43?

Geschreven door Klaas Janssens op

De Mercedes-AMG C43 zou weleens de perfecte mix tussen voldoende comfort en voldoende sport kunnen zijn. AutoGids-journalist kreeg een week om die stelling aan de werkelijkheid te toetsen. Wat vond hij leuk en wat jammer?

82.643 €
  • Score redactie /20

Wie autogids.be regelmatig leest, weet dat ik een boon heb voor de Mercedes C-Klasse. Bij eindejaarsvraagjes kroonde ik de breakversie zelfs tot mijn favoriete auto van 2021, wegens de indrukwekkende combinatie van stijlvolle looks, hoogstaand comfort en knappe technologie – met spraaktechnologie die zowaar werkt. Toch als ik mijn Antwerpse tongval probeer te verdoezelen met iets dat op algemeen Nederlands lijkt.

Momenteel ligt de avontuurlijke All-Terrain van de Mercedes C-Klasse in de bovenste schuif. Maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen, want ik mag een weekje op pad met de nieuwe C 43. De zogezegde lightversie van de nieuwe Mercedes-AMG C63, die het tegenwoordig met een plug-inhybride vierpitter moet stellen. Weliswaar eentje met een systeemvermogen van 680 pk en een maximumkoppel van 1.020 Nm... En een gewicht van 2,1 ton.

Leuk Mercedes-AMG C43

Inmiddels nam Red Bull Racing het F1-roer weer over met twee opeenvolgende titels voor Max Verstappen als resultaat, maar Mercedes is en blijft wel hét Formule 1-team van het hybride turbotijdperk. Lewis Hamilton reed van pole naar zege naar wereldtitel, om datzelfde kunstje het jaar daarop gewoon te herhalen. Dergelijke successen vragen om een verlengstuk op de openbare weg.

Dat had de Mercedes-AMG One moeten worden, maar door allerlei technische problemen liep de propvol F1-technologie gestoken hypercar een heleboel vertraging op. En op het moment dat de One dan toch productierijp geraakte, was het momentum al gepasseerd. Bovendien hadden ze hem de LH44 moeten noemen, naar analogie met de McLaren Senna. 

Gelukkig is er de Mercedes-AMG C43, want diens M139I-blok krijgt de hulp van een elektrisch aangedreven turbo. Een innovatief systeem dat afgeleid zou zijn van de technologie die Mercedes al enkele jaren toepast in de Formule 1. De turbo van de C 43 AMG voorzien van een kleine, direct op de as van de compressor bevestigde elektromotor, tussen het turbinewiel (aan de kant van de uitlaatgassen) en het compressorwiel (voor de inlaatlucht).

Een innovatief systeem dat afgeleid zou zijn van de technologie die Mercedes al enkele jaren toepast in de Formule 1

Door de as van de compressor aan het draaien te brengen, kan de elektromotor het compressorwiel al op toeren brengen voor de stroom van de uitlaatgassen die rol overneemt. Dit systeem zorgt dus vooral voor extra koppel helemaal onderin, maar verbetert tegelijk de respons over het hele toerentalgebied. Zelfs als je van gas gaat of remt, kan de elektromotor de turbodruk opgebouwd houden, zodat de krachtbron van de Mercedes-AMG C 43 bliksemsnel oppikt.

De 2 liter-turbomotor van de Mercedes-AMG C43 ontwikkelt een vermogen van 408 pk voor een maximaal koppel van 500 Nm, wat volstaat om in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Maar door de mooie spreiding van de power over het hele toerentalgebied voelt de C43 nooit zo snel aan, want de aandrijflijn houdt het opvallend netjes. Zelfs als je met de rijmodi aan de slag gaat en Dr. Jekyll in de rol van Mr. Hyde duwt.

De voornaamste reden waarom je eigenlijk de Mercedes-AMG C43 moet hebben, zijn de uitlaatpijpen. Geen pronkerige sierstukken zoals op de minder performante modellen en geen patserige parallellogrammen einddempers zoals op de C63, wel twee keer twee ronde pijpjes. De perfecte exemplaren, volgens mij.

Review 2023 Mercedes-AMG C43

Jammer Mercedes-AMG C43

Die ronde einddempers zien er geweldig uit, maar de soundtrack van de nochtans actieve uitlaatlijn valt een beetje tegen. Een vierpitter is natuurlijk geen zescilinder – zoals bij de vorige generatie van de C43 – en dat hoor je. Je kan opteren voor het zogeheten Real Performance Sound-systeem, dat het geluid wat opsmukt via de geluidsinstallatie. Helemaal naast de kwestie, vind ik. Van mij hoeft een sportiever model geen lawaai te maken, enkel goed te klinken.

De Mercedes-AMG C 43 is een echte kameleon, waarvan je de kleuren manipuleert via de draaitoetsen op het langs onderen afgeplatte sportstuur. Alleen doen al die instellingen je twijfelen over het echte karakter van de C 43, want ik ben natuurlijk geen Lewis Hamilton die op zoek moet gaan naar een extra milliseconde om ene Max Verstappen een loer te draaien. Te vaak staan ze het rijplezier dan ook in de weg, in plaats van het te promoten.

Te vaak staan ze het rijplezier dan ook in de weg, in de plaats van het te promoten

Ik ben wel fan van de onderstelset-up, van de combinatie van stalen veren met adaptieve dempers, van de geperforeerde remschijven en van de meesturende achteras, die het subtiele RWD-karakter van de 4Matic-vierwielaandrijving wat versterkt. Het comfort blijft van een hoogstaand niveau, toch kon ik me na een weekje testrijden niet van de indruk ontdoen dat de standaardset-up van de C-Klasse eigenlijk leuker is om mee te rijden.

Nog een laatste puntje van kritiek? De versnellingsbak, want de negentrapsautomaat met natte koppeling reageert wat lui en durft al eens bokken, waardoor het directe reactievermogen van de elektrische turbo tenietgedaan wordt. Er zijn schakelpeddels achter aan het stuur, maar die missen de daadkracht die je met dergelijke lepels associeert. 

Review 2023 Mercedes-AMG C43

Dus Mercedes-AMG C43

De Mercedes-AMG C 43 zou het ideale tussenmodel tussen de klassieke C-Klasse en de hardcore C 63 S E-Performance kunnen zijn. Sportief maar stijlvol, van het koetswerkdesign en de interieuraankleding tot het mildhybride aandrijfgeheel met elektrische turbo. Alleen ontbreekt de C 43 een beetje karakter, waardoor het een soort vis- noch vleesverhaal dreigt te worden. Dat doet de BMW M340i toch net iets beter.

Vergis je niet: had ik de keuze, de Mercedes-AMG C 43 zou bijzonder hoog op mijn verlanglijstje staan. De break, want die vind ik er nog beter uitzien. Dat mag gerust een pikzwarte zijn, weliswaar met andere velgen dan de exemplaren op deze testwagen. Maar een All-Terrain met dikke dieselmotor mag ook. En alleen dat al geeft aan dat de C 43 niet het hebbeding is dat hij eigenlijk hoort te zijn. Voor mij dan toch.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by klaas janssens (pro) (@kjanssens_pro)

 

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker