Het is een bijna universele wet: hoe groter de auto, hoe duurder hij is. Nu zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Neem nu de zogenoemde ludospaces: afgeleides van bestelwagens die een maximum aan ruimte bieden voor een scherpe prijs. Of het merk Dacia in zijn geheel, dat haast synoniem staat voor redelijkheid. Kiezen voor een van die twee rationele alternatieven betekent overigens niet dat je zware toegevingen hoeft te doen: een automaat, een elektronische klimaatregeling of een online verbonden infotainmentsysteem met alles wat je nodig hebt in deze moderne tijden, het is allemaal mogelijk.
Akkoord, de tijd dat je zo’n ‘bestelbreak’ of een Dacia Logan MCV voor 12.000 euro op je oprit parkeerde, is voorgoed voorbij. Maar vergeleken met de rest van de markt – en rekening houdend met de strengere eisen die tegenwoordig aan nieuwe auto’s worden gesteld – blijft dit soort auto’s toch interessant geprijsd, waarbij je voor ongeveer 30.000 euro een volwaardige topversie hebt. Zo’n twee modellen staan hier tegenover elkaar: de nieuwe Ford Tourneo Courier, in zijn Active-uitvoering en met gerobotiseerde zevenbak, en de razend populaire Dacia Jogger, in zijn (zelfopladende) Hybrid-variant.
Foto’s: Jonathan Godin
In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger , Ford, Ford Tourneo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!